نویسنده (ها) :
علی رفیعی
آخرین بروز رسانی : جمعه 2 خرداد 1399 تاریخچه مقاله
آل موسى، اصطلاحی قرآنی و عنوان خاندان موسیبن عمران (ع) پیامبر بنیاسرائیل. این عنوان یک بار در قرآن آمده است: وَ قالَ لَهُم نَبِیُّهُم اِنَّ اٰیَةَ مُلْکِهِ اَنْ یَأْتِیَکُمُ التّابُوتُ فیهِ سَکینَةٌ مِنْ ربِّکُم وَ بَقِیَّةٌ مِمّا تَرَکَ اٰلُ مُوسى وَ اٰلُ هٰرونَ تَحْمِلُهُ الْمَلٰئِکَةُ (بقره / 2 / 248)، یعنی پیامبرشان به ایشان گفت: نشانۀ پادشاهی او آمدن تابوت است به نزد شما.در آن آرامشی است از پروردگارتان و بازماندهای از آنچه خاندان موسی و خاندان هارون فرو هشتند. دربارۀ آل (ه م) معانی زیر عنوان شده است: خانواده، عائله، خاندان، تیره، اهل، عشیره، پیروان، وابستگان و در این جا مفسّران آراءِ متفاوتی ابراز داشتهاند: 1. برخی معتقدند که منظور از آلموسی پیامبران بنیاسرائیل از نسل یعقوب هستند (زمخشری، 1 / 380)؛ 2. بعضی گفتهاند که مقصود از آل موسی خود موسی است که از باب تعظیم و احترام از وی با چنین تعبیری یاد شده است (طبرسی، 1 / 353؛ فخر رازی، 6 / 191)؛ 3. فرزندان موسی مصداق آل موسی هستند (قاضی بیضاوی، 1 / 130)؛ 4. پیروان موسی هستند (فخر رازی، 6 / 191) و به تصریح علّامه طباطبائی خود موسی و خواصِّ خاندان او آل موسی به شمار میروند (2 / 291؛ نیز نک : آل هارون). با توجه به مضمون آیه و اشارۀ برخی از مفسّران به اینکه «بقیة ممّا ترک» خردههای الواح و جامه و نعلین و عصای موسی و عمامۀ هارون و جز آنهاست (طبرسی، 1 / 353؛ آلوسی، 2 / 169)، نظر علّامه طباطبایی به صواب نزدیکتر است.