responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دائرة المعارف بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 2  صفحه : 630

انجمن آثار ملی


نویسنده (ها) :
علی میرانصاری
آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 20 خرداد 1399
تاریخچه مقاله

اَنْجُمَنِ آثارِ مِلّی، انجمنی كه به همت برخی از ایران دوستان در 1301ش با هدف حفظ آثار كهن ایرانی و معرفی آنها به مردم در تهران تشكیل شد.
فعالیتهای این انجمن در سه دورۀ جداگانه انجام گرفته است: دورۀ اول از 1301 ش آغاز می‌شود كه پس از برگذاری جشن هزارۀ فردوسی (1313 ش) خاتمه می‌یابد. دورۀ دوم از آذر 1323 شروع می‌شود ( مجموعه ... ، 235؛ «مراكز ... »، 820) و تا شهریور 1366 ادامه می‌یابد و از این تاریخ، بنابر تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با نام «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، به فعالیتهای خود ادامه داده است (تحقیقات میدانی).
در نخستین اساسنامۀ انجمن، هدفهای تشكیل آن، چنین بیان شد: تأسیس موزه و كتابخانه‌ای در تهران، ثبت و طبقه‌بندی آثار ملی ایران، نگهداری مجموعه‌های نفیس در كتابخانه‌ها و موزه‌ها، بهره‌مند ساختن مردم از این مجموعه‌ها از راه تعلیم در مدارس و عرضۀ آنها در نمایشگاهها، و سرانجام حفظ و احیای صنایع و هنرهای ایرانی ( مجموعه،4).
این هدفها در اساسنامۀ دورۀ دوم دگرگونیهایی یافت كه از آن جمله‌اند: تجلیل از بزرگان ایران و احیای نام آنان از راه نشر آثار ایشان، ساختن آرامگاه و یا تندیس بزرگان و كمك به تأسیس و یا تكمیل كتابخانه‌ها و موزه‌ها در سایر شهرها (همان، 238- 239).
اعضای انجمن (طبق اساسنامۀ اول و دوم)، با اندكی تغییر شامل 15 تن اعضای مؤسس با عنوان «كمیتۀ انجمن» است. افزون بر این افراد، شماری غیر محدود با عنوان اعضای عمومی و اعضای افتخاری نیز از میان علاقه‌مندان به علم و صنعت ایران برگزیده می‌شوند. هیأت مدیرۀ انجمن از رئیس، معاونان او، منشی و تحویلدار، برای مدت یك سال از میان اعضای مؤسس انتخاب می‌گردند كه وظیفۀ آنها اجرای تصمیمات هیأت مؤسس است (همان، 3، 6، 239-240).
برخی از اعضای مؤسس انجمن در دورۀ اول شخصیتهایی چون محمدعلی فروغی، حسن مستوفی، حسن پیرنیا، تیمورتاش، كیخسرو شاهرخ و فیروز میرزا نصرت‌الدوله بوده‌اند. در دورۀ دوم، شخصیتهایی مانند حسن اسفندیاری، حسین علاء، علی اصغر حكمت، حسین سمیعی، سیدحسن تقی‌زاده، قاسم غنی و محمد قزوینی با آن همكاری داشتند (همان، 235-236).
مهم‌ترین اقدامات انجمن بدین قرار بوده است: تشكیل همایشهایی در بزرگداشت فرهیختگان علم و ادب ایران، مانند جشن هزارۀ فردوسی، احداث و تعمیر آرامگاه برخی از بزرگان مانند آرامگاههای فردوسی، ابن سینا و سعدی، و ساخت تندیس آنان و تندیس نادرشاه، و نیز چاپ آثاری در زمینه‌های فلسفی، ادبی و علمی (مصطفوی، 3؛ «مراكز»، 820-822).

مآخذ

مجموعۀ انتشارات قدیم انجمن، تهران، 1351 ش؛
«مراكز و مجامع فرهنگی»، راهنمای كتاب، تهران، 1353ش، س 17، شم‌ 10-12؛
مصطفوی، محمدتقی، سفارش‌نامۀ انجمن آثار ملی، تهران، 1344 ش؛
تحقیقات میدانی مؤلف.

علی میرانصاری

نام کتاب : دائرة المعارف بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 2  صفحه : 630
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست