هيچ
پيامبرى به پيامبرى نرسيد مگر آنكه براى خداوند به پنج مطلب اقرار و اعتراف كند:
1) بداء؛ 2) مشيت؛ 3) سجود؛ 4) پرستش؛) طاعت.
مقصود
از بداء تغييرى است كه در قَدَر الهى به اسباب و اراده الهى صورت ميگيرد. عواملى
نظير: دعا و اعمال خير و توبه بندگان و امثال آنها بنابر حكمت الهى موجب تغيير
مقدراتى ميشود كه در برنامه ابتدايى خداوند براى مديريّت جهان هستى و شئون جامعه
انسانى پيشبينى شده است؛ اگرچه اين تغيير در مرحله قضاى حتمى الهى كه مرحله مشيّت
و مرحلهاى بالاتر از مرحله قَدَر است، منظور و مكتوب گرديده است.
منظور
از مشيّت، ارادهاى است كه خداوند به وسيله آن طرح و برنامه نهايى خود را در عالم
هستى اجرا ميكند كه مرحلهاى فراتر از مرحله قَدَر الهى است كه بداء در آن راه دارد
و تغيير و تحولپذير است.
بنابراين،
اقرار به بداء و مشيّت، به معناى اقرار به مديريت مستدام و فعال خداوند نسبت به
همه امور جهان هستى است.