responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 287

همراهى تو بازدارد نيازى ندارم. رسول خدا (ص) از او پذيرفت. زبير گفت: يا رسول‌الله اين زمين را به من واگذار فرما، سپس رسول خدا (ص) زمين را به او واگذار فرمود.

ج- ثروت‌هاى طبيعى كه به‌وسيله اشخاص حقيقى يا حقوقى خارج از حوزه دولت اسلامى بهره‌ورى شده و در مالكيت ادّعائى آنها قرار گرفته، چنانچه مالكان ادعائى ثروت‌هاى مذكور داوطلبانه به حوزه دولت اسلامى بپيوندند، و حاكميت دولت اسلامى را بپذيرند، اراضى و نيز معادن و ساير ثروت‌هاى طبيعى احياء شده توسط آنان به آنان واگذار خواهد شد، و در مالكيت خصوصى آنها باقى خواهد ماند. از اين دسته از ثروت‌هاى طبيعى به «ما اسلم عليها اهلها» تعبير مى‌شود، و از زمين‌هايى كه از اين دست باشند به «الارض التى اسلم عليها اهلها طوعاً» تعبير مى‌شود. در اين قسم از ثروت‌هاى طبيعى مبناى واگذارى تركيبى از عامل سياسى و اقتصادى است.

در موارد صلح نيز ممكن است دولت اسلامى در قرارداد صلح بر اساس مصلحت قسمتى يا همه زمين‌هايى را كه به‌وسيله متصرّفان سابق اراضى كه طرف قرارداد صلح مى‌باشند احياء شده است در اختيار آنان قرار دهد، و مالكيت خصوصى آنان را بر آن اراضى امضاء و تأييد كند.

3. أملاك عمومى: آن دسته از ثروت‌هاى عمومى نظير اراضى و معادن كه به‌وسيله متصرفان و مالكان ادّعائى در خارج از حوزه دولت اسلامى احياء شده باشد، و به‌وسيله نيروى نظامى دولت اسلامى كه نماينده امّت اسلامى است از چنگ متصرفان به درآيد، به مسلمين تعلق دارد، و ملك «عامه مسلمين» تلقى مى‌شود. دولت اسلامى با بهره‌بردارى مستقيم يا غيرمستقيم- از طريق اجاره آنها- منافع و عايدات‌

نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست