responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 240

حيازت استيلاى بر شى‌ء است به گونه‌اى كه براى حيازت كننده امكان هرگونه تصرف و انتفاع را در شى‌ء فراهم كند.

مطلب دوّم: تعريف تحجير

تحجير در لغت به معناى مرزبندى و ايجاد حدود در اطراف شى‌ء است به گونه‌اى كه علامت بر حيازت و در اختيار گرفتن آن باشد، فيومى در مصباح مى‌گويد:

«و تحجرت واسعاً: ضيقت، واحتجرت الأرض جعلت عليها مناراً و أعلمت علماً فى حدودها لحيازتها، مأخوذ من احتجرت حجرة اذا اتخذتها، و قولهم فى الموات تحجّر، و هو قريب فى المعنى من قولهم: حجّر عين البعير اذا وسم حولها بميسم مستدير»[1].

«تحجرت واسعاً» تنگ كردن آن است. «واحتجرت الأرض» به معناى علامت‌گذارى در حدود و مرزهاى زمين به منظور در اختيار گرفتن آن است، از ريشه «احتجرت حجرة» گرفته شده كه به معناى در اختيار گرفتن حجره است. عرب درباره موات «تحجر» به كار مى‌برند كه در معنا نزديك عبارت «حجّر عين البعير» است. آنجا كه گِرد چشم شتر را به شكل دايره‌اى داغ مى‌كنند.

و در لسان العرب آمده است:

«التحجير: أن يسم حول عين البعير بميسم مستدير»[2].

«تحجير» يعنى گرد چشم شتر را با حلقه‌اى دايره شكل داغ كنند.

و نيز آمده است:


[1] . فيومى، المصباح المنير، ج 2، ص 122، ماده« حجر».

[2] . ابن منظور، لسان العرب، ج 4، ص 169، ماده« حجر».

نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 240
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست