نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 135
خداوند
متعال در دو آيه آخر، اين حقيقت را يادآور مىشود كه هنگامى كه كافران در شرايطى
قرار مىگيرند كه خطر از هر سو آنان را احاطه مىكند و دستشان از هر وسيلهاى
كوتاه است، اعتقاد نهفته خود را آشكار كرده و روى به خدا مىآورند و با اظهار
تسليم و اخلاص در برابر او، از او مىخواهند آنان را از خطر برهاند. لكن پس از
آنكه خداى متعال نياز آنان را بر آورده و از خطر مىرهاند، دگرباره راه سركشى در
پيش گرفته و ديگران را به جاى او فرمانرواى خويش قرار داده و از مستكبران و
گردنكشانى كه به ناحق بر مسند فرمانروايى تكيه زدهاند، فرمانبردارى مىكنند!
به
هوش بودن و هماهنگى و همراهى با اين اعتراف و اقرار درونى، حقيقت ذكر را تشكيل
مىدهد. امّا ذكر، مراحل و درجاتى دارد كه آدمى با طى آنها و دستيابى به مراحل
بالاى ذكر، به نقطهاى از اوج معنوى مىرسد كه چيزى جز آنچه خداوند خواسته
نمىخواهد و از چيزى جز آنچه خدا از آن روى گردانده، روىگردان نخواهد شد. چنين
ذاكرى، معشوق خدا، معشوق او و منفور خدا، منفور او است و محبت و اراده او، عين
محبت و اراده خدا مىشود. اين همان مرتبه اولياى برجسته خدا و پيامبران بزرگ الهى
و اوصياى پاك و پيروان راستين آنها است.
مراحل
و مراتب ذكر
ذكر
خدا مراحل و مراتبى دارد كه هر كدام آثار و خصوصياتى دارند كه ذيلًا به برخى از
آنها اشاره مىكنيم:
الف)
نخستين مرحله «ذكر خدا»، «ذكر لسانى» يا ذكر به زبان است. ذكر لسانى اگر با شرايط
و آداب خاص خود انجام گيرد، آدمى را به مراحل بالاتر
نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 135