نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 102
و خط ننوشت
امّا به غمزهاى مسألهآموز صد مدرّس شد و نرگس مستانهاى كه در زير اين آسمان،
كسى چون او خوش ننشست؛ يعنى در كمال به پاى او نرسيد. اوست كه در باغ نظر- كه همان
باغ تجلّى جمال الهى است- چمنآراى جهان، خوشتر از آن غنچه نبست و او كسى جز حبيب
خدا، محمد مصطفى صَلَّىاللَّهُ عَلَيهوَآلِه نيست و به ويژه آنجا كه مىگويد:
«هيچ محرم راز به يار يكجهت حقگزار ما نرسد» اشاره روشنى به آيه مذكور است و در
آن، به حق گزارى؛ يعنى عبادت و نماز رسول خدا و يكجهت بودن؛ يعنى توحيد و نخستين
مسلمان بودن آن حضرت صَلَّىاللَّهُ عَلَيهِوَآلِه اشاره شده است.
پس
از رسول اكرم، اهل بيت او عَلَيهِمُالسَّلَام و پس از آنان، انبيا و صديقين و سپس
ديگر اولياى خدا و صالحين و ديگر مردم قرار دارند. البته موجودات غير انسانى نيز
عاشق ذات حقند و مسخّر بودن آنها براى انسان، راه فناى آنها در رضاى حضرت حق است.
4.
معشوق بالذات و معشوق بالعرض
در
عالم هستى، دو معشوق وجود دارد؛ يكى بالذات و ديگرى بالعرض. معشوق بالذات، خداى
متعال است كه زيباترين و كاملترين است و موجودات ماسواى ذات حق، همگى جلوههاى
كمال و جلال و جمال او هستند. برترين و كاملترين جلوه جمال و جلال الهى در
كاملترين انسان كه وجود ختمى مرتبت، حضرت محمد مصطفى صَلَّىاللَّه
عَلَيهِوَآلِه است پديدار گشته و سلسله جلوههاى كمال و جلال الهى از او كه در
عالىترين اوج اين سلسله قرار دارد آغاز مىشود و پس از او اهل بيت او
عَلَيهِمُالسَّلَام و پس از آنان، پيامبران و صدّيقان و صالحان و سپس، ديگر
انسانهاى با ايمان و درستكار قرار دارند. به اين ترتيب، سلسله موجودات از
كاملترينها به ناقصترينها ادامه مىيابد.
نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 102