نام کتاب : امامت در قرآن نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 60
پس سلطان حق
خداست و سلطنت حق تنها در دست اوست، نه غير او و لذا هر سلطانى كه از طرف او معين
نشده باشد، حق نيست:
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ\* مَلِكِ النَّاسِ
بگو:
پناه مىبرم به پروردگار مردم، به پادشاه و فرمانرواى مردم[1].
اين
خداى بزرگ است كه سلطان حقيقى است و فرمانروايى و حكم به دست اوست و فقط اوست كه
آن را به هر كس بخواهد اعطا مىكند.
آيات
ولايت
شمار
آيات ولايت در قرآن فراوان است، و مضمون آنها انحصار «ولايت» در خدا است، از جمله:
ما
لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَداً
آنها
هيچ ولىّ و سرپرستى جز او ندارند، و او هيچ كس را در حُكم خود شركت نمىدهد[2].
شايان
ذكر است كه قرآن كريم، تمام تعابير و اصطلاحاتى را كه امكان دارد بر اختصاص سلطه و
حكم به خداى سبحان دلالت كند به كار گرفته است كه اين خود بيانگر اهتمام چشمگيرى
است كه خداى متعال به