نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 327
بخش سوم: اركان استعمال
از
آنچه در مباحث گذشته گفتيم معلوم شد كه استعمال ارادى تفهيمى جدّى- كه مىتوان از
آن به استعمال كامل تعبير نمود[1]- چهار ركن
اصلى دارد:
1)
ايجاد كلام به وسيله متكلّم؛
2)
قصد معنا به وسيله متكلّم؛
3)
قصد تفهيم و خطاب- كه متوقّف بر وجود مخاطب است-؛
4)
اراده تفهيم جدّى.
ركن
اوّل به سبب رابطه وضعى بين لفظ و معنا، منشأ دلالت تصورى مىشود كه كاشف از وجود
رابطه وضعى و دليل بر آن است.
قاعده
عقلى «قبح لَغويت در فعل حكيم» با تطبيق بر جنبه فردى گفتار ارادى كاشف از وجود
ركن دوّم و دليل بر آن است و با تطبيق بر خطاب، يا جنبه اجتماعى گفتار ارادى كاشف
از اراده خطاب و تفهيم معنا و در نتيجه، كاشف از وجود ركن سوّم است، و قاعده
عقلايى «تطابق اثبات و ثبوت» كاشف از قصد جدّى معنا و نهايتاً كاشف از وجود ركن
چهارم است. بنابر اين:
\*
مبناى دلالت تصوّرى وضع است، و تبادر كاشف از آن است؛
\*
مبناى دلالت تصديقى اول و دوم حكم عقلى است (حكم عقل به قبح لغو در فعل حكيم)؛
[1] . به دليل آنكه كامل ترين مقاصد استعمالى به وسيله
آن تأمين مى گردد.
نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 327