نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 310
را به
شنونده تفهيم كرده است با آنچه واقعاً مراد و مقصود اوست. بنابر اين، استعمال
ارادى تفهيمى كلام، دلالت بر قصد جدى معناى لفظ دارد. و بدين ترتيب: دلالت تصديقى
سوم- كه موضوعش استعمال ارادى تفهيمى است و مضمونش كاشفيت مراد استعمالى از مراد
جدى است- شكل مىگيرد.
هرمنوتيك
فلسفى و بىضابطگى استعمال:
از
آنچه در رابطه با قانونمندى استعمال لفظ در معنا در همه مراحل و انواع آن گفتيم،
نفى هرج و مرج و بىضابطگى در مقام استعمال كه لازمه مسلكى است كه از آن احياناً
به هرمنوتيك فلسفى فهم متن تعبير مىشود، معلوم شد. آموزههاى اصلى هرمنوتيك فلسفى
فهم متن را- چنانكه در برخى منابع مربوط به آن تبيين شده است- مىتوان در بندهاى
زير خلاصه نمود:
1)
فهم متن، محصول تركيب و امتزاج افق معنايى مفسر با افق معنايى متن است. بنابر اين،
دخالت ذهنيت مفسر در فهم، نه امرى مذموم؛ بلكه شرط وجودى حصول فهم است و واقعيتى
اجتنابناپذير است كه بايد آن را پذيرفت؛
2)
درك عينى متن بهمعناى امكان دستيابى به فهم مطابق با واقع، امكانپذير نيست؛ زيرا
عنصر «ساپژاكتيو»- يعنى: ذهنيت و پيشداورى مفسر- شرط حصول فهم است و در هر
دريافتى، لاجرم پيشدانستههاى مفسر، دخالت مىكند؛
3)
فهم متن، عملى بىپايان است و امكان قرائتهاى مختلف از متن، بدون هيچ محدوديتى وجود
دارد؛ زيرا فهم متن، امتزاج افق معنايى مفسر با متن است و بهواسطه تغيير مفسر و
افق معنايى او قابليت نامحدودى از امكان تركيب فراهم مىآيد. پس احتمال تركيبهاى
بىپايان و در نتيجه، امكان قرائتها و تفسيرهاى مختلف و بىانتها از متن، وجود
دارد؛
4)
هيچگونه فهم ثابت و غيرسيالى وجود ندارد و درك نهايى و غير قابل تغييرى از متن
نداريم؛
نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 310