و
قرار ندادى براى خلق خود راهى به سوى شناسائيت جز به اظهار عجز از شناسائيت.
اصل
چهارم: نسبت ماسوا به خالق
در
عرفان نظرى امام سجّاد (ع) آنچه ماسواى مبدأ است و آنچه امكان وجود دارد عين تعلق
به حق تعالى است، و نه در ذات، و نه در صفات، و نه در افعال و آثار، و نه در هيچ
حيثيّتى از حيثيات از ذات اقدس بارى تعالى مستقل نيست.
آنچه
در عالم خلق رداى وجود به تن كرده يا مىكند يا مىتواند كند، در وجود و در تمام
حيثيات و جهات وجود، عين تعلق به ذات اقدس حق است، نه آنكه چيزى باشد كه متعلّق به
ذات حق است، بلكه عينالتعلق و التدلّى است، و جز تعلّق و وابستگى به ذات حق چيزى
نيست.
در
همين معنا امام سجّاد (ع) در پيشگاه حضرت حق متضرّعانه عرض مىكند: