مسأله
300- اگر جائى را كه بايد شست يا مسح كرد چرك باشد، ولى چرك آن مانع از
رسيدن آب به بدن نباشد اشكال ندارد، و همچنين است اگر بعد از گچ كارى و مانند آن
چيز سفيدى كه جلوگيرى از رسيدن آب به پوست نمىنمايد بر دست بماند، ولى اگر شك كند
كه با بودن آنها آب به بدن مىرسد يا نه، بايد آنها را برطرف كند.
مسأله
301- اگر پيش از وضو بداند كه در بعضى از اعضاء وضو مانعى از رسيدن آب
هست و بعد از وضو شك كند كه در موقع وضو آب را به آنجا رسانده يا نه، چنانچه
احتمال بدهد كه در حال وضو ملتفت بوده وضوى او صحيح است.
مسأله
302- اگر در بعضى از اعضاء وضو مانعى باشد كه گاهى آب به خودى خود زير
آن مىرسد و گاهى نمىرسد و انسان بعد از وضو شك كند كه آب زير آن رسيده يا نه،
چنانچه بداند موقع وضو ملتفت رسيدن آب به زير آن نبوده، احتياط واجب آن است كه
دوباره وضو بگيرد.
مسأله
303- اگر بعد از وضو چيزى كه مانع از رسيدن آب است در اعضاء وضو ببيند و
نداند موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده، وضوى او صحيح است، ولى اگر بداند كه در وقت
وضو ملتفت آن مانع نبوده، احتياط واجب آن است كه دوباره وضو بگيرد.
مسأله
304- اگر بعد از وضو شك كند چيزى كه مانع رسيدن آب است در اعضاء وضو
بوده يانه، چنانچه احتمال بدهد كه در حال وضو ملتفت بوده است وضو صحيح است.
احكام وضو
مسأله
305- كسى كه در كارهاى وضو و شرائط آن مثل پاك بودن آب و غصبى نبودن آن
خيلى شك مىكند اگر به حد وسوسه برسد بايد به شك خود اعتنا نكند.
مسأله
306- اگر شك كند كه وضوى او باطل شده يا نه بنا مىگذارد كه وضوى او
باقى است، ولى اگر بعد از بول استبراء نكرده و وضو گرفته باشد و بعد از وضو رطوبتى
از او بيرون آيد كه نداند بول است يا چيز ديگر، وضوى او باطل است.
مسأله
307- كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه بايد وضو بگيرد.