responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 47

مسأله 202- اگر پوشال ريز انگور يا خرما داخل آنها باشد و سركه بريزند، ضرر ندارد. بلكه ريختن خيار و بادنجان و مانند اينها در آن اگرچه پيش از سركه شدن باشد نيز اشكال ندارد، مگر اينكه پيش از سركه شدن مسكر شده باشد.

مسأله 203- آب انگورى كه به آتش يا به خودى خود جوش بيايد، حرام مى‌شود، و اگر آن قدر به آتش بجوشد كه ثلثان شود، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند، حلال مى‌شود. و در مسأله (114) گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمى‌شود، و بعيد نيست كه اگر دو قسمت آن به غير آتش كم شود حلال باشد.

مسأله 204- اگر دو قسمت آب انگور بدون جوش آمدن كم شود، چنانچه باقيمانده آن جوش بيايد حرام است.

مسأله 205- آب انگورى كه معلوم نيست جوش آمده يا نه حلال است، ولى اگر جوش بيايد تا انسان يقين نكند كه دو قسمت آن كم شده، حلال نمى‌شود.

مسأله 206- اگر مثلا در يك خوشه غوره مقدارى انگور باشد، چنانچه به آبى كه از آن خوشه گرفته مى‌شود، آب انگور نگويند و بجوشد، خوردن آن حلال است.

مسأله 207- اگر يك دانه انگور در چيزى كه به آتش مى‌جوشد بيفتد و بجوشد و مستهلك نشود، فقط خوردن آن دانه حرام است، و اگر مستهلك شود خوردن آن اشكالى ندارد.

مسأله 208- اگر بخواهند در چند ديگ شيره بپزند، جايز است كفگيرى را كه در ديگ جوش آمده زده‌اند، در ديگى كه جوش نيامده بزنند.

مسأله 209- چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور، اگر جوش بيايد حلال است.

6- انتقال:

مسأله 210- اگر خون بدن انسان يا خون حيوانى كه خون جهنده دارد- يعنى حيوانى كه وقتى رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى‌كند- به بدن حيوانى كه خون جهنده ندارد برود و خون آن حيوان حساب شود پاك مى‌گردد و اين را انتقال گويند. و همچنين است حكم در سائر نجاسات، و امّا خونى كه زالو از انسان مى‌مكد چون خون زالو به آن گفته نمى‌شود و مى‌گويند خون انسان است‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست