مسأله 202- اگر پوشال ريز انگور يا خرما داخل آنها باشد و
سركه بريزند، ضرر ندارد. بلكه ريختن خيار و بادنجان و مانند اينها در آن اگرچه پيش
از سركه شدن باشد نيز اشكال ندارد، مگر اينكه پيش از سركه شدن مسكر شده باشد.
مسأله
203- آب انگورى كه به آتش يا به خودى خود جوش بيايد، حرام مىشود، و اگر
آن قدر به آتش بجوشد كه ثلثان شود، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند،
حلال مىشود. و در مسأله (114) گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمىشود، و بعيد
نيست كه اگر دو قسمت آن به غير آتش كم شود حلال باشد.
مسأله
204- اگر دو قسمت آب انگور بدون جوش آمدن كم شود، چنانچه باقيمانده آن
جوش بيايد حرام است.
مسأله
205- آب انگورى كه معلوم نيست جوش آمده يا نه حلال است، ولى اگر جوش
بيايد تا انسان يقين نكند كه دو قسمت آن كم شده، حلال نمىشود.
مسأله
206- اگر مثلا در يك خوشه غوره مقدارى انگور باشد، چنانچه به آبى كه از
آن خوشه گرفته مىشود، آب انگور نگويند و بجوشد، خوردن آن حلال است.
مسأله
207- اگر يك دانه انگور در چيزى كه به آتش مىجوشد بيفتد و بجوشد و
مستهلك نشود، فقط خوردن آن دانه حرام است، و اگر مستهلك شود خوردن آن اشكالى
ندارد.
مسأله
208- اگر بخواهند در چند ديگ شيره بپزند، جايز است كفگيرى را كه در ديگ
جوش آمده زدهاند، در ديگى كه جوش نيامده بزنند.
مسأله
209- چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور، اگر جوش بيايد حلال است.
6-
انتقال:
مسأله
210- اگر خون بدن انسان يا خون حيوانى كه خون جهنده دارد- يعنى حيوانى
كه وقتى رگ آن را ببرند خون از آن جستن مىكند- به بدن حيوانى كه خون جهنده ندارد
برود و خون آن حيوان حساب شود پاك مىگردد و اين را انتقال گويند. و همچنين است
حكم در سائر نجاسات، و امّا خونى كه زالو از انسان مىمكد چون خون زالو به آن گفته
نمىشود و مىگويند خون انسان است