responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 458

مسأله 2787- لباسى كه مرد براى پوشيدن زن خود گرفته اگرچه زن آن را پوشيده باشد، بعد از مردن شوهر، جزء مال شوهر است.

مسائل متفرّقه ارث‌

مسأله 2788- قرآن و انگشترى و شمشير ميّت يا سلاح ديگر كه براى مردها متعارف است و لباسهائى را كه پوشيده در صورتى‌كه آنها را به شخص ديگرى وصيّت نكند، مال پسر بزرگتر است، و اگر ميّت از سه چيز اول بيشتر از يكى دارد، مثلا دو قرآن يا دو انگشترى دارد، احتياط واجب آن است كه پسر بزرگ در آنها با ورثه ديگر صلح كند اگرچه بعيد نيست همه آنها مال او باشد.

مسأله 2789- اگر پسر بزرگ ميّت بيش از يكى‌باشد مثلا از دو زن‌او در يكوقت‌دو پسر به‌دنيا آمده‌باشد، بايد لباس و قرآن و انگشترى و شمشير ميّت را بطور مساوى بين خودشان قسمت كنند.

مسأله 2790- اگر ميّت قرض داشته باشد، چنانچه قرضش به اندازه مال او يا زيادتر باشد، بايد چهار چيزى هم كه مال پسر بزرگتر است و در مسأله پيش گفته شد، به قرض او بدهند، و اگر قرضش كمتر از مال او باشد به طورى كه بعد از اداء دين براى وارث‌ها ارث مى‌رسد، اشياء مزبوره مال پسر بزرگتر است.

مسأله 2791- مسلمان از كافر ارث مى‌برد، ولى كافر اگرچه پدر يا پسر ميّت مسلمان باشد از او ارث نمى‌برد.

مسأله 2792- اگر كسى يكى از خويشان خود را عمداً و به‌ناحق بكشد، از او ارث نمى‌برد، ولى اگر از روى خطا باشد مثل آنكه سنگ را به هوا بيندازد و اتفاقاً به يكى از خويشان او بخورد و او را بكشد، از او ارث مى‌برد، بلكه ظاهر آن است كه از ديه نيز ارث مى‌برد.

مسأله 2793- هرگاه بخواهند ارث را تقسيم كنند، براى بچّه‌اى كه در شكم است كه اگر زنده به‌دنيا بيايد ارث مى‌برد، در صورتى‌كه احتمال بيشتر از يكى‌نرود، سهم يك پسر را كنار مى‌گذارند و زيادى را ورثه بين خود تقسيم مى‌كنند. ولى اگر احتمال بدهند بيشتر از يكى است، مثلا احتمال بدهند كه زن به دو يا سه بچّه حامله باشد و ورثه راضى نباشند كه سهم حمل محتمل را كنار بگذارند، نسبت به‌زائد از سهم‌يك‌پسر را با وثوق واطمينان به‌حفظ سهم حمل‌زائد جايز است بين ورثه‌تقسيم كنند.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 458
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست