responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 36

انسان، پاك مى‌باشد و وارسى كردن يا پرسيدن لازم نيست.

مسأله 124- چيز نجسى كه انسان شك دارد پاك شده يا نه، نجس است و چيز پاك را اگر شك كند نجس شده يا نه، پاك است. و اگر هم بتواند نجس بودن يا پاك بودن آن را بفهمد لازم نيست وارسى كند.

مسأله 125- اگر بداند يكى از دو ظرف يا دو لباسى كه از هر دوى آنها استفاده مى‌كند نجس شده و نداند كدام است، بايد از هر دو اجتناب كند، ولى اگر مثلا نمى‌داند لباس خودش نجس شده يا لباسى كه از تصرّف او خارج بوده و مال ديگرى مى‌باشد، لازم نيست از لباس خودش اجتناب نمايد.

چيز پاك چگونه نجس مى‌شود

مسأله 126- اگر چيز پاك به چيز نجس برسد و هر دو يا يكى از آنها به طورى تر باشد كه ترى يكى به‌ديگرى برسد، چيز پاك نجس مى‌شود، و همچنين اگر به چيز سومى با همان رطوبت برسد، نجسش مى‌كند، و مشهور فرموده‌اند كه متنجّس به طور مطلق منجّس است، ولى اين حكم در غير واسطه اول محل اشكال است، و احتياط واجب در اجتناب از او است (مثال) در صورتى كه دست راست به بول متنجّس شود آن گاه آن دست با رطوبت ديگرى دست چپ را ملاقات كند اين ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود، و اگر دست چپ بعد از خشكيدن با آب قليل يا ساير مايعات ملاقات كند، آن نيز نجس مى‌شود، ولى اگر با چيز ديگرى با رطوبت ديگرى ملاقات كند، نجاست آن چيز معلوم نيست اگرچه احتياط واجب اجتناب از آن است، و اگر ترى به قدرى كم باشد كه به ديگرى نرسد، چيزى كه پاك بوده نجس نمى‌شود اگرچه به عين نجس برسد.

مسأله 127- اگر چيز پاكى به چيز نجس برسد و انسان شك كند كه هر دو يا يكى از آنها تر بوده يا نه، آن چيز پاك، نجس نمى‌شود مگر حالت سابقه چيز پاك رطوبت مسريه باشد.

مسأله 128- دو چيزى كه انسان نمى‌داند كدام پاك و كدام نجس است اگر چيز پاكى با رطوبت به يكى از آنها برسد نجس نمى‌شود.

مسأله 129- زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد، هر قسمتى كه نجاست به آن‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست