responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 287

خمس آن واجب است. ولى اگر از روى آب دريا يا از كنار دريا جواهر بگيرد، در صورتى بايد خمس آن را بدهد كه آنچه را بدست آورده به تنهائى يا با منفعتهاى ديگر كسب او از مخارج سالش زيادتر باشد.

مسأله 1830- خمس ماهى و حيوانات ديگرى كه انسان بدون فرو رفتن در دريا مى‌گيرد، در صورتى واجب است كه به تنهائى يا با منفعتهاى ديگر كسب او از مخارج سالش زيادتر باشد.

مسأله 1831- اگر انسان بدون قصد اينكه چيزى‌از دريا بيرون آورد، در دريا فرو رود واتفاقاً جواهرى بدستش آيد، بنابر احتياط واجب بايد خمس آن را بدهد.

مسأله 1832- اگر انسان در دريا فرو رود و حيوانى را بيرون آورد و در شكم آن جواهرى پيدا كند، چنانچه آن حيوان مانند صدف باشد كه نوعاً در شكمش جواهر هست، بايد خمس آن را بدهد، و اگر اتفاقاً جواهر بلعيده باشد، در صورتى خمس آن واجب است كه به تنهائى يا با منفعت‌هاى ديگر كسب او از مخارج سالش زيادتر باشد.

مسأله 1833- اگر در رودخانه‌هاى بزرگ مانند دجله و فرات فرو رود و جواهرى بيرون آورد، چنانچه در آن رودخانه جواهر عمل مى‌آيد، بايد خمس آن را بدهد.

مسأله 1834- اگر در آب فرو رود و مقدارى عنبر بيرون آورد، بايد خمس آن را بدهد، بلكه چنانچه از روى آب يا از كنار دريا بدست آورد، بنابر احتياط خمس آن واجب است.

مسأله 1835- كسى كه كسبش غواصى يا بيرون آوردن معدن است، اگر خمس آنها را بدهد و چيزى از مخارج سالش زياد بيايد، لازم نيست دوباره خمس آن را بدهد.

مسأله 1836- اگر بچّه‌اى معدنى را بيرون آورد، يا گنجى پيدا كند، يا بواسطه فرو رفتن در دريا جواهرى بيرون آورد، خمس ندارد، ولى اگر مال حلال مخلوط به حرام داشته باشد ولى او بايد آن مال را تطهير نمايد.

6- غنيمت:

مسأله 1837- اگر مسلمانان به امر امام (عليه السلام) با كفّار جنگ كنند و چيزهائى در جنگ بدست آورند، به آنها غنيمت گفته مى‌شود. و مخارجى را كه براى غنيمت كرده‌اند، مانند مخارج نگهدارى‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست