مسأله
1652- اگر زنى كه در حال استحاضه
كثيره است، غسلهاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه در مسأله (407) گفته شد
بجاآورد، روزه او صحيح است، و اظهر اين است كه در استحاضه متوسطه اگرچه غسل نكند
روزهاش صحيح است.
مسأله
1653- كسىكه مسّ ميّتكرده (يعنىجائىاز بدن خود را به بدن ميّت
رسانده) مىتواند بدون غسل مس ميّت روزه بگيرد، و اگر در حال روزه هم ميّت را مس
نمايد، روزه او باطل نميشود.
8-
اماله كردن:
مسأله
1654- اماله كردن با چيز روان اگرچه از روى ناچارى و براى معالجه باشد،
روزه را باطل مىكند.
9-
قى كردن:
مسأله
1655- هرگاه روزهدار عمداً قى كند اگرچه بواسطه مرض و مانند آن ناچار
باشد، روزهاش باطل مىشود، ولى اگر سهواً يا بىاختيار قى كند اشكال ندارد.
مسأله
1656- اگر در شب چيزى بخورد كه مىداند بواسطه خوردن آن، در روز
بىاختيار قى مىكند، احتياط واجب آن است كه روزه آن روز را قضا نمايد.
مسأله
1657- اگر روزهدار بتواند از قى كردن خوددارى كند، چنانچه براى او ضرر و
مشقّت نداشته باشد، بايد خوددارى نمايد.
مسأله
1658- اگر مگس در گلوى روزهدار برود، چنانچه ممكن باشد، بايد آن را
بيرون آورد و روزه او باطل نمىشود، ولى اگر بداند كه بواسطه بيرون آوردن آن قى
مىكند، واجب نيست بيرون آورد و روزه او صحيح است.
مسأله
1659- اگر سهواً چيزى را فرو ببرد و پيش از رسيدن به شكم يادش بيايد كه
روزه است، بيرون آوردن آن لازم نيست و روزه او صحيح است.
مسأله
1660- اگر يقين داشته باشد كه بواسطه آروغ زدن، چيزى از گلو بيرون
مىآيد، بنابر احتياط نبايد عمداً آروغ بزند، ولى اگر يقين نداشته باشد اشكال
ندارد.
مسأله
1661- اگر آروغ بزند و چيزى در گلو يا دهانش بيايد، بايد آن را بيرون
بريزد، و اگر بىاختيار فرو رود، روزهاش صحيح است.