responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 186

معمول است پشت‌سرهم بخواند، و اگر به قدرى بين آنها فاصله بيندازد كه نگويند نماز مى‌خواند، نمازش اشكال دارد.

مسأله 1124- اگر در نماز سهواً بين حرفها يا كلمات فاصله بيندازد و فاصله به قدرى نباشد كه صورت نماز از بين برود، چنانچه مشغول ركن بعد نشده باشد، بايد آن حرفها يا كلمات را به طور معمول بخواند، و در صورتى كه چيزى بعد از آن خوانده شده لازم است تكرار نمايد، و اگر مشغول ركن بعد شده باشد، نمازش صحيح است.

مسأله 1125- طول دادن ركوع و سجود و خواندن سوره‌هاى بزرگ، موالات را بهم نمى‌زند.

قنوت‌

مسأله 1126- در تمام نمازهاى واجب و مستحب، پيش از ركوع ركعت دوم مستحب است قنوت بخواند، و در نماز وتر با آنكه يك ركعت مى‌باشد، خواندن قنوت پيش از ركوع مستحب است، و نماز جمعه در هر ركعت يك قنوت دارد، و نماز آيات پنج قنوت، و نماز عيد فطر و قربان در ركعت اول پنج قنوت، و در ركعت دوم چهار قنوت دارد.

مسأله 1127- مستحب است در قنوت دستها را مقابل صورت، و كف آنها را رو به آسمان و پهلوى هم نگهدارد، و غير شست، انگشتهاى ديگر را به هم بچسباند و به كف دستها نگاه كند.

مسأله 1128- در قنوت هر ذكرى بگويد اگرچه يك‌ «سُبْحانَ اللهِ» باشد، كافى است، و بهتر است بگويد «لا الهَ الَّا اللهُ الحَلِيمُ الكَرِيمُ لا الهَ الَّا اللهُ العَلِيُّ العَظِيمُ سُبْحانَ اللهِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَرَبِّ الارَضِينَ السَّبْعِ وَما فِيهِنَّ وَما بَيْنَهُنَّ وَرَبِّ العَرْشِ العَظِيمِ وَالْحَمْدُ للهِ رَبِّ العالَمِينَ».

مسأله 1129- مستحب است انسان قنوت را بلند بخواند، ولى براى كسى كه نماز را به جماعت مى‌خواند، اگر امام جماعت صداى او را بشنود، بلند خواندن قنوت مستحب نيست.

مسأله 1130- اگر عمداً قنوت نخواند، قضا ندارد، و اگر فراموش كند و پيش از آنكه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد، مستحب است بايستد و بخواند، و اگر در ركوع يادش بيايد، مستحب است بعد از ركوع قضا كند، و اگر در سجده يادش بيايد، مستحب است بعد از سلام آن را قضا نمايد.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست