responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 108

مسأله 606- نمازگزار بايد از ميّت دور نباشد، ولى كسى كه نماز ميّت را به جماعت مى‌خواند، اگر از ميّت دور باشد، چنانچه صفها به يكديگر متصل باشند اشكال ندارد.

مسأله 607- نمازگزار بايد مقابل ميّت بايستد، ولى اگر نماز به جماعت خوانده شود و صف جماعت از دو طرف ميّت بگذرد، نماز كسانى كه مقابل ميّت نيستند اشكال ندارد.

مسأله 608- بين ميّت ونمازگزار بنابر احتياط بايد پرده و يا ديوار و يا چيزى مانند اينها نباشد، ولى اگر ميّت در تابوت و مانند آن باشد اشكال ندارد.

مسأله 609- در وقت خواندن نماز بايد عورت ميّت پوشيده باشد، و اگر كفن كردن او ممكن نيست، بنابر احتياط بايد عورتش را اگرچه با تخته و آجر و مانند اينها باشد بپوشانند.

مسأله 610- نماز ميّت را بايد ايستاده و با قصد قربت بخواند، و در موقع نيّت ميّت را معيّن كند، مثلا نيّت كند نماز مى‌خوانم بر اين ميّت قربة الى الله.

مسأله 611- اگر كسى نباشد كه بتواند نماز ميّت را ايستاده بخواند، مى‌شود نشسته بر او نماز خواند.

مسأله 612- اگر ميّت وصيّت كرده باشد كه شخص معيّنى بر او نماز بخواند، احتياط مستحب آن است كه آن شخص از ولى ميّت اجازه بگيرد.

مسأله 613- مكروه است بر ميّت چند مرتبه نماز بخوانند، ولى اگر ميّت اهل علم و تقوا باشد مكروه نيست.

مسأله 614- اگر ميّت را عمداً يا از روى فراموشى يا به جهت عذرى بدون نماز دفن كنند، يا بعد از دفن معلوم شود نمازى كه بر او خوانده شده باطل بوده است تا وقتى جسد او از هم نپاشيده واجب است با شرطهائى كه براى نماز ميّت گفته شد به قبرش نماز بخوانند.

دستور نماز ميّت‌

مسأله 615- نماز ميّت پنج تكبير دارد و اگر نمازگزار پنج تكبير به اين ترتيب بگويد كافى است: بعد از نيّت و گفتن تكبير اول بگويد «اشْهَدُ أنْ لا الهَ الَّا الله وَأَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله»، و بعد از تكبير دوم بگويد «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد»، و بعد از تكبير سوم بگويد «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : التبريزي، الميرزا جواد    جلد : 1  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست