نام کتاب : إستفتائات جديد نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد جلد : 1 صفحه : 114
براى غير مأمومين سابق امام
شود، و الله العالم.
(536)
اگر
كسى احتمال بدهد كه امام جماعت عادل است، آيا مىتواند به او اقتداء كند؟
و
آيا اين نمازش كفايت مىكند يا اعاده لازم است؟
[جواب]
باسمه
تعالى؛ چنانچه احتمال عدالت امام را بدهد، مىتواند به قصد رجاء اقتدا كند و بعد
نماز خود را اعاده كند؛ و اگر احتمال عدالت او را ندهد، مىتواند صورت نماز را با
او بخواند، و الله العالم.
(537)
اگر
صف نماز جماعتى در جاى بلندترى بسته شود، از اين رو كه مانعى براى صفهاى پشت سر
است، آيا ضررى دارد يا نه؟
[جواب]
باسمه
تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.
(538)
در
نماز جماعت اگر احتمال بدهيم كه نمازمان باطل است، و در جايى هم هستيم كه اتصال
صفهاى پشت سر بوسيله ماست، آيا لازم است اعلام كنيم كه آنان نماز خود را به احتياط
دوباره بخوانند يا نه؟
[جواب]
باسمه
تعالى؛ لازم نيست، و الله العالم.
(539)
هنگام
نماز ظهر و مغرب و يا عشاء جلسه قرآن در مسجد ادامه پيدا مىكند، اگر تزاحم بين
نماز جماعت و جلسه قرآن پيش آمد كداميك مقدّم است؟
[جواب]
باسمه
تعالى؛ نماز مقدم است، و الله العالم.
(540)
كسى
كه به امام جماعت در حال ركوع اقتدا كرد، و هنگام تكبيرة الاحرامِ مأموم، امام
جماعت سر از ركوع برداشت و شخص نمازش را به استحبابى تبديل نمود، آيا جايز است بعد
از تبديل به استحباب نمازش را قطع كند؟
[جواب]
باسمه
تعالى؛ اگر بعد از عدول به نافله قصد قطع كردن نماز پيدا شود، مانعى ندارد، و الله
العالم.
(541)
هرگاه
امام جماعت وضو را فراموش كرده وارد نماز شود، اثناى نماز يا بعد از نماز متوجه
گردد و به مأمومين هم ابلاغ نكند كه نمازشان را دوباره بخوانند، آيا نماز مأمومين
باطل است؟ و اگر امام جماعت پس از يادآورى، همان نماز
نام کتاب : إستفتائات جديد نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد جلد : 1 صفحه : 114