responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 801

كه بهبود نيابند.

(مسأله 3535) در شكستن دو استخوان بالاى سينه (ترقوه) در صورتى كه بدون عيب و نقص بهبود يابد چهل دينار است و در شكافتن آن چهار پنجم (5/ 4) ديه شكستن آن مى‌باشد و در جراحت موضحه آن دو استخوان يعنى طورى جراحت وارد شود كه استخوانها آشكار گردد بيست و پنج دينار است و درجابجاكردن استخوانها نصف ديه شكستن آنها مى‌باشد و در سوراخ كردن آنها ربع (4/ 1) ديه شكستن آنها است. اگر چنان چه بهبود نيابند يا به صورت معيوب بهبود يابند، در آن ارش است.

(مسأله 3536) در شكستن هر دنده از دنده‌هاى بدن كه با قلب مخلوط است بيست و پنج دينار مى‌باشد و در شكافتن آن دوازده دينار و نصف دينار مى‌باشد و در جراحت موضحه‌[1] دنده ربع (4/ 1) ديه شكستن آن است و همچنين در سوراخ كردن آن، البته در جابجا كردن استخوانهاى دنده هفت و نيم دينار مى‌باشد.

(مسأله 3537) در شكستن هر دنده‌اى كه به دو بازو منتهى مى‌شود ده دينار و در شكافتن آن هفت دينار و در جراحت موضحه آن دو دينار و نصف مى‌باشد و در سوراخ كردن دنده هم همين طور و در جابجا كردن استخوان‌هايش پنج دينار است.

(مسأله 3538) در كوبيدن و خرد كردن سينه، چنان چه دو شقّه آن روى هم برگردند، نصف ديه مى‌باشد كه پانصد دينار است ولى اگر يكى از دو شقّه آن برگردد، ربع (4/ 1) ديه است كه دويست و پنجاه دينار مى‌شود و همين طور است حكم در مورد دو كتف. در جراحت موضحه هر يك از سينه و دو كتف پانصد و بيست دينار است.

(مسأله 3539) در شكستن بازو (عضد) اگر بدون عيب و نقص بهبود يابد، خمس (4/ 1) ديه دست راست مى‌باشد و در شكافتن آن هشتاد دينار و در جراحت موضحه آن بيست و پنج دينار مى‌باشد و حكم چنين است در سوراخ كردن آن. در جابجا كردن استخوان شانه پنجاه دينار و در خرد كردن آن اگركج شود ثلث ديه نفس و در جدا كردن آن سى دينار است و چنان چه بهبود نيابد يا به صورت معيوب و ناقص بهبود يابد در آن حكومت (ارش) است.


[1] - طورى جراحت وارد شود كه استخوانش آشكار گردد.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 801
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست