responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 799

فلج شدن آلت اوگردد، در اين صورت اگر آلت بريده شود در آن ثلث (3/ 1) ديه است و اگر كارى كند كه موجب فلج شدن آلت گردد جانى بايد دو ثلث (3/ 2) ديه را بدهد و حكم چنين است در بريدن آلت شخص اخته. بنابراين اگر كوبيدن تخم‌ها موجب فلج شدن آلت شخص اخته نگردد، در بريدن آلت او ديه كامل است ولى اگرمنجر به فلج شدن آلت او گردد در بريدن آلتش ثلث (3/ 1) ديه مى‌باشد.

(مسأله 3523) در بريدن قسمتى از ختنه گاه، مقدار بريده شده نسبت به تمام ختنه گاه محاسبه مى‌شودو به همان نسبت ديه آن داده مى‌شود.

(مسأله 3524) اگر يكى ختنه گاه و ديگرى بقيه آلت شخصى را ببرّد بر اوّلى ديه كامل و بر عهده دوّمى ارش است.

(مسأله 3525) نظر مشهور اين است كه اگر كسى آلت عنّين‌[1] را ببرّد بايد ثلث (3/ 1) ديه را بدهد. اين نظربه واقع نزديكتر است به لحاظ اين‌كه ديه عضو فلج، ثلث (3/ 1) ديه عضو سالم است.

(مسأله 3526) در بريدن دو بيضه ديه كامل و در بريدن يكى از آنها نصف ديه مى‌باشد و بنابر اظهرديه بيضه چپ و راست، باهم فرق ندارد.

چهاردهم: ديه دو شفر؛ آنها دو گوشتى هستند كه عورت زن را احاطه كرده اند كه در بريدن آنها ديه كامل و در بريدن يكى از آنها نصف ديه مى‌باشد. البته در اين حكم بين زن سالم و غير سالم مانند زنى كه عورت او مسدود است و زنى كه داخل عورت او استخوانى است كه مانع از دخول مى‌شود و زن كوچك، بزرگ، افضا شده و باكره فرقى نيست و در بريدن ركب (قسمت زير شكم زن كه مو در آنجا مى‌رويد) ارش است.

پانزدهم: ديه دو دنبه؛ ديه بريدن دو دنبه باهم ديه كامل است و چنان چه يكى از آنها بريده شود نصف ديه مى‌باشد ولى اگر مقدارى از هر يك آنها بريده شود بايد شخص جانى ارش بدهد.

شانزدهم: ديه دو پا؛ ديه بريدن هر دو پا ديه كامل و ديه بريدن يكى از آنها نصف است و در اين حكم بين اين‌كه دو پا از مفصل يا از ساق يا از زانو يا از ران بريده شود فرقى نيست.

(مسأله 3527) ديه بريدن انگشتان دو پا ديه كامل است.


[1] - آلتى است كه موقع نزديكى حركت و توان لازم را ندارد.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 799
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست