responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 74

مسلمانان در حال حياتش او را درك نكنند كه اگر اين دو شرط محقق شوند حكم شهيد را دارد، چه در ميدان نبرد مرده باشد چه در خارج آن، چه جنگ برپا باشد چه نباشد. نيز جايز نيست روى لباسهايش كفن بپوشانند، البته جايز است كه ردا يا برد يمانى براى عزت واحترام بر او بپوشانند. اگر مرده مسلمان با كافر اشتباه شود، بايد بنابراحتياط واجب هر دو را غسل وكفن ودفن نمايند.

دوم: كسى كه قتل او به عنوان قصاص يا رجم واجب شده باشد، بنابراحتياط واجب خودش قبل از مرگش غسل ميت به جا مى‌آورد و بعد از كشته شدن دوباره، احتياطاً اورا غسل بدهند سپس حنوط وكفن نموده، بر او نماز بخوانند واورا دفن كنند.

(مسأله 279) براى غسل آدابى ذكر شده است: از آن جمله ميت را در حال غسل دادن در جاى بلندوزير سايه ورو به قبله مثل حالت احتضار بگذارند وپيراهن را از طرف پاى او خارج كنند اگرچه نيازبه پاره شدن لباس او گردد به شرطى كه با اجازه وارث باشد وعورت او را بپوشانند و به آرامى انگشتان ومفاصل او را نرم كنند وسرش را باكف سدر وفرجش را با اشنان بشويند ودرهر غسلى سه بار دستهاراتا نصف ساق وبعد به ترتيب سمت راست سر وسمت چپ آن رابشويند وهر عضو را سه باربشويند و درغسل اول و دوم شكم را بمالند مگردرزن حامله‌اى كه بچه در شكمش مرده باشد كه مكروه است وكسى كه ميت را مى‌شويد طرف راست ميت بايستد وآب در گودالى جمع شود و او را با پارچه تميزى خشك نمايند. امورى نيز بعنوان مكروهات در غسل بيان شده است كه از آن جمله است: نشاندن ميت وشانه زدن مو وكوتاه كردن ناخن واصلاح موى سر وعانه وسبيل وقرادادن وى بين دوپاى غسل دهنده وآب غسل را درچاه فاضلاب ريختن و با آب گرم غسل دادن (مگردر حال اضطرار) وعبوركردن ازروى ميت مكروه است.

احكام كفن‌

ميت را بايد با سه پارچه كفن كنند:

اول: لنگ، مقصود از آن هر چيزى است كه بدن ميت را بپوشاند ومقدار واجب آن پوشاندن بين ناف تا زانو است.

دوم: پيراهن ومقدار واجب آن پوشاندن بين سر شانه تا نصف ساق پا است.

سوم: سرتاسرى، واجب است به اندازه باشد كه تمام بدن را بپوشاند. بنابراحتياط واجب‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست