responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 705

3- ميراث حمل‌

(مسأله 3066) اگر ميت بچه‌اى دارد كه در شكم مادر است، چنان‌چه زنده به دنيا بيايد ارث مى‌برد و اگر بعد از به دنيا آمدن، بميرد اين ارث به ورثه او مى‌رسد.

(مسأله 3067) اگر نصف او خارج وصدايش بلند شود و پيش از جداشدن از شكم مادر بميرد، ارث نمى‌برد و كسى هم از او ارث نمى‌برد.

(مسأله 3068) هرگاه بخواهند ارث را تقسيم كنند، در صورت رضايت ورثه از باب احتياط به اندازه سهم دو فرزند پسر كنار بگذارند و چنان‌چه بعداً دو پسر يا يك پسر و دو دختر به دنيا بيايند، سهم آن هارا بدهند و چنان‌چه يك پسر يا دختر به دنيا بيايد، مال اضافى را بين ورثه تقسيم كنند. اگر ورثه راضى نباشد سهم يك مرد را كنار گذاشته و بقيه آن را تقسيم كنند با اطمينان به اين كه اگر بيش از يك پسر دنيابيايد، سهم زيادى را بتواند از ورثه بگيرد.

(مسأله 3069) ديه جنين را كسى به ارث مى‌برد كه بقيه ديه را به ارث مى‌برد.

4- ميراث گمشده‌

(مسأله 3070) كسى كه گم شده است بنابر اقوا چهار سال در پى او بگردند، چنان‌چه پيدا نشود، مال اوبين ورثه‌اش كه در وقت تمام شدن مدت انتظار موجودند، تقسيم مى‌شود. اگر مورّث گمشده، قبل ازتمام شدن چهار سال بميرد، گمشده از او ارث مى‌برد، ولى اگر بعد از تمام شدن مدت انتظار بميرد گم شده از او ارث نمى‌برد. بنابر اظهر اگر از زمان گم شدن شخص، ده سال بگذرد، بدون جستجو مال اوتقسيم مى‌شود.

(مسأله 3071) اگر دو نفر به نسب اعتراف كنند، در صورتى كه وارث ديگرى نداشته باشند، از همديگرارث مى‌برند.

ميراث خنثى‌

(مسأله 3072) خنثى كسى است كه هم آلت مرد و هم زن را دارد و اگر معلوم شود كه مرد است يا زن، به همان عمل مى‌شود وگرنه به نشانه‌ها رجوع مى‌شود كه يكى از نشانه‌ها ادرار كردن است، چنان‌چه از آلت مردانگى ادرار كند، مرد است و اگر از آلت زنانگى ادرار كند، زن مى‌باشد و اگر از هر دو ادرار كند، از هركدام كه زودتر ادرار مى‌كنند، معيار است و اگر به طور مساوى‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 705
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست