responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 688

والدين دو سدس تركه است بدون اين كه نقصى بر آن‌ها وارد شود، چه آنان با يك پسر يا يك دختر يا با پسران متعدد يا با دختران متعدد يا با پسران و دختران متعدد باشند.

(مسأله 2990) اگر براى متوفى يكى از والدين با يك دختر باشد، ربع (4/ 1) تركه مال يكى از والدين و سه ربع (4/ 3) آن مال دختر است و اگر ورثه‌ها يكى از والدين با دو يا چند دختر باشد، خمس (5/ 1) تركه ميت مال پدر يا مادر بوده، بقيه تركه مال دختران مى‌باشد و بين آن‌ها به طور مساوى تقسيم مى‌شود و اگر والدين با يك دختر باشند، هريك از والدين خمس را مالك مى‌شوند و باقى به دختر مى‌رسد و اگر پدر و مادرميت با دو دختر و بيشتر جمع شوند، براى هريك از پدر و مادر يك ششم (6/ 1) تركه و باقى مال براى دخترها مى‌باشد.

(مسأله 2991) اگر ورثه متوفى يكى از والدين با زوج ويك دختر باشد، ارث شوهر يك ربع است- سه سهم از دوازده سهم- و مال دختر نصف است و مال يكى از والدين يك ششم (6/ 1) ارث است و يك سهم باقيمانده تنها به والدين و دختر بر مى‌گردد، نه به زوج. اگر وارث ميت يكى از والدين با زوجه و دو دختر يا بيشتر باشد، مال زوجه ثمن (8/ 1) و براى دختران دو ثلث (3/ 2) و مال يكى از والدين سدس (6/ 1) است و يك سهم باقيمانده تنها به يكى از والدين ودختران بر مى‌گردد، نه به زوجه.

(مسأله 2992) اگر وارث، شوهر با والدين ودختر باشد، مال شوهر يك ربع (12/ 3) و مال والدين دوسدس (12/ 4) است وپنج سهم باقيمانده مال دختراست و از سهم او نصف سدس (12/ 1) كم مى‌شود. همچنين است اگر به جاى دختر پسرى باشد، مال او پنج سهم از دوازده سهم مى‌باشد، نيز حكم چنين است اگر به جاى يك دختر، دو دختر يا بيشتر باشد و به جاى پسر، چندپسر باشند.

(مسأله 2993) اگر ورثه‌هاى ميت، زن با والدين و دو دختر باشد، سهم زن ثمن (24/ 3) است و سهم والدين دو سدس (24/ 8) مى‌باشد و سيزده سهم باقيمانده مال دختران است، چه دو دختر باشند يا بيشتر و از سهم آن‌ها كه دو ثلث است، سه سهم كم مى‌شود. اگر در همين فرض به جاى دو دختر، يك دختر باشد، نه تنها كم نمى‌شود بلكه ربع سدس (24/ 1) زياد مى‌شود و به والدين ودختر بر مى‌گردد كه دو پنجم آن مال والدين وسه پنجم، مال دختر مى‌شود.

(مسأله 2994) اگر ميّت همراه والدين، يك برادر و دو خواهر، يا چهار خواهر، يا دو برادر داشته باشد اين‌ها به چند شرط مازاد بر سدس را مانع مادر مى‌شوند:

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 688
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست