responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 680

از سهام وارث باشد، ممكن است بيشتر از فرض به مادر برگردد، يا شوهر كه در صورت بودن فرزند يك ربع (4/ 1) و با نبود فرزند نصف (2/ 1) تركه را ارث مى‌برد و چنان‌چه وارث ديگرى غير از امام موجود نباشد، زيادى به او بر مى‌گردد.

3- كسى كه يك بار به «فرض» ويك بار به «قرابت» و نزديك بودن با ميت ارث مى‌برد، مانند پدركه با وجود فرزند به «فرض» ارث مى‌برد و با نبود آن به خويشاوندى، يا دختر ودختران كه با وجود پسربه «خويشاوندى» وبدون او به «فرض» ارث مى‌برند، يا خواهر وخواهران پدرى يا پدرى و مادرى كه باوجود برادر به قرابت و خويشاوندى، و با نبود آن به «فرض» ارث مى‌برند يا برادر و برادران مادرى كه اگر جدّ مادرى نباشد به «فرض» و با بودن آن به قرابت و خويشاوندى ارث مى‌برند.

4- كسى كه به «قرابت» خويشاوندى ارث مى‌برد، مانند پسر و برادران ابوينى يا برادران (ابى) پدرى و جد، عموها و دايى‌ها.

5- كسى كه نه به «فرض» ارث مى‌برد و نه به «قرابت» بلكه به «ولاء» ارث مى‌برد، مانند آزادكننده و ضامن جريره و امام.

فرض، همان سهامى است كه در قرآن مجيد براى ورثه‌ها معين شده است وآن شش قسم است: نصف (2/ 1)، ربع (4/ 1)، ثمن (8/ 1)، ثلثان (3/ 2)، ثلث (3/ 1) وسدس (6/ 1). وصاحبان آنها سيزده گروه هستند:

نصف: براى يك دختر است، چنان‌چه پسر با او نباشد. هم چنين خواهر پدرى و مادرى ياپدرى در صورتى كه برادر با او نباشد نصف مال ميت را به ارث مى‌برند و شوهر در صورتى كه اولادى براى زن متوفى نباشد، نصف مال راسهم دارد.

ربع: يعنى يك چهارم براى شوهر است با وجود فرزند براى همسر و هرچه پايين رود و براى زن است با نبود فرزند براى شوهر هرچه پايين رود و در اين صورت اگر زوجه يكى باشد همه سهم به اواختصاص دارد و اگر متعدد باشند، بين آنان بطور مساوى تقسيم مى‌شود. مثلًا اگر شوهر دو زن داردبراى هر كدام ربع سهم مى‌رسد.

ثمن: يعنى يك هشتم براى زن است، در صورتى كه شوهر فرزند داشته باشد، هرچه پايين رود و اگر زن يكى باشد، به او اختصاص دارد وگرنه بطور مساوى بين آنان تقسيم مى‌شود.

ثلثان: يعنى دو سوّم براى دو دختر است اگر پسرى با آن‌ها نباشد و براى دو خواهر يا بيشتر

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 680
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست