نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 654
احكام صيد و ذباحه
خوردن
حيوان بدون تذكيه جايز نيست. تذكيه با شكار، ذبح، نحر و مانند آنها محقق مىشود كه
تفصيل آنها در ضمن چند بخش بيان مىگردد.
شكار
(مسأله
2849) اگر سگ شكارى، حيوان وحشى حلال گوشتى را شكار كند، حلال مىشود چه
سلوقى باشد يا غير آن. بنابراين هر حيوان وحشى حلال گوشتى را كه سگ با گاز گرفتن و
مجروح كردن، كشته باشد، تذكيه شده و خوردن آن حلال است. امّا اگر غير سگ از ساير
حيوانات شكارى، مانند: عقاب، شاهين، قوش شكارى، يوزپلنگ، پلنگ و مانند آنها حيوانى
را شكار كند، حلال نمىشود.
(مسأله
2850) در حلال بودن شكار سگ چند چيز شرط است:
اوّل: سگ
براى شكار طورى تربيت شده باشد كه هر وقت آن را براى شكار بفرستد، برود و هروقت
منع كند، خوددارى نمايد. بنابر اقوا خوددارى كردن سگ بعد از فرستادن معتبر نيست.
نيز لازم نيست، عادت سگ اين باشد كه شكار را بگيرد و نخورد، در صورتى كه شكار كردن
او به دستورصاحبش بوده باشد. ولى اگر سگ با دستور صاحبش براى خودش شكار كند، شكار
حرام است، هرچند سگ از آن نخورد.
دوّم: سگ
را براى شكاركردن فرستاده باشد. اما اگر بدون فرستادن، خودش براى شكار برود يا او
را براى كار ديگرى، مانند دفع دشمن يا درندهاى بفرستد و اتفاقاً حيوانى را شكار
كند يا خودش به سوى شكار روانه شود، سپس صاحبش او را تحريك كند هرچند تحريك او در
سگ اثر نمايد، شكارحلال نمىشود. اما اگر سك خودش روانه شود و صاحبش او را منع كند
و او بايستد، سپس با تحريك صاحبش به سوى شكار برود شكار حلال است. اگر او را براى
شكار
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 654