نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 635
شرايط خالع
اوّل:
بلوغ. بنابراين طلاق خلع از كودك صحيح نيست.
دوّم:
عقل.
سوّم:
اختيار.
چهارم:
قصدكردن طلاق از طرف طلاق دهنده.
شرايطى
كه در طلاق دهنده معتبر است، عيناً دراينجا نيز معتبر است.
شرايط مختلعه
اوّل: زن
در حال خلع، حايض يا نفساء نباشد وگرنه خلع باطل است.
دوّم: در
طهرى باشد كه با او نزديكى نكرده است، پس اگر در حال حيض، نفاس يا در طهرى باشد كه
با او نزديكى كرده، طلاق خلع صحيح نيست. البته اين در صورتى است كه به زن دخول
كرده باشد و او بالغه، غير يائسه و غير حامله باشد و شوهرش نيز حاضر باشد، در غير
اين صورتها طلاق خلع صحيح است، اگرچه در حال حيض، نفاس يا در طهر مواقعه باشد.
البته غايبى كه قدرت اطلاع بر حال زن دارد، به حكم حاضر وحاضرى كه توانايى اطلاع
به حال زن ندارد، به حكم غايب است، چنان كه در طلاق گذشت. در زوجه مختلعه، بلوغ و
عقل شرط نيست، امّا وقتى او را خلع نمايد، ولى او عهده دار بذل مىشود. البته اگر
زوجه دختربچهاى ابله، غير مميّز يا مجنون باشد، طلاق خلعش صحيح نيست؛ نه از جهت
اعتبار بلوغ وعقل، بلكه به خاطر اينكه شرط كراهت زوجه از زوج تحقق پيدا نمىكند.
صيغه خلع
(مسأله
2776) طلاق خلع با هر يك از دو صيغههاى طلاق و خلع- بدون ضميمه كردن يكى
به ديگرى- واقع مىشود. پس اگر زوج بگويد: «انتِ طالق على كذا» يا «فلانة طالق على
كذا» خلع صحيح است و چنان كه بگويد: «خلعتكِ على كذا» يا «انتِ مختلعة على كذا» يا
«فلانة مختلعة على كذا» نيز طلاق واقع مىشود، اگرچه احتياط مستحب آن است كه بين
دو صيغه طلاق و خلع جمع نمايد. و در صيغه «انت مختلعة»، ميبايست «مختلَعة» به فتح
لام خوانده شود.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 635