responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 596

(مسأله 2589) اگر در تحقق يكى از شروط شيردادنى كه سبب حرمت مى‌شود شك كند، مثلًا شك كند كه آيا شير دادن به حد نصاب كامل رسيده يا نه؟ يا از پستان شير خورده يا نه؟ يا رضاع در دو سال بوده يا نه؟ رضاع محقق نمى‌شود.

(مسأله 2590) شير دادن با شهادت چهار زن بدون آن كه مردى با آنها باشد، همچنين با شهادت دوعادل ثابت مى‌شود؛ ولى به شهادت شيردهنده و مادرش ثابت نمى‌شود، چه باهم يا تنها باشند.

(مسأله 2591) اگر مادر رضاعى پسرى، از شير مردى كه به پسر رضاعى خود داده به زوجه شيرخوارپسرش نيز بدهد، حرام ابدى مى‌شود و نكاح آنها باطل مى‌گردد. امّا مادر رضاعى او بر برادرش حرام نمى شود.

(مسأله 2592) رضاعى كه حرمت آور است همان طورى كه قبل از ازدواج، مانع نكاح مى‌شود، بعد ازنكاح نيز آن را باطل مى‌كند، بنابراين اگر زوجه صغيره داشته باشد واورا مادريادختر ياخواهر يادخترخواهر يادختر برادر يا زوجه برادرش بطور كامل شير دهد، نكاح باطل وتا ابد بر او حرام مى‌شود.

(مسأله 2593) مستحب است براى شيردادن اولاد، زن مسلمان، مؤمن، با وضو، عاقل، عفيفه وزنى كه داراى صفات پسنديده است انتخاب شود. زيرا شير اثر زيادى درشيرخوار از جهت شكل وقيافه، اخلاق وسجاياى اخلاقى دارد. چنان كه علم وتجربه بر آن شهادت مى‌دهد وروايات زيادى نيز بر آن تأكيد مى‌كند.

3- لعان‌

بوسيله لعان (كه بعداً بيان خواهد شد) حرمت ابدى ثابت مى‌شود، همچنين اگر مرد همسرلال خود را قذف كند حرمت ابدى ثابت مى‌شود. قذف به زن ناشنوا موجب حرمت نمى‌شود، هر چند احتياط در اين مورد بهتر است.

4- كفر

جايز نيست مرد مسلمان با زن كافر غير كتابى به طور دايم يا موقت ازدواج كند اما ازدواج موقت و دائم با زن كتابى جايز است. اگرچه احتياط نبايد ترك شود. ولى ازدواج با مجوسيه‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 596
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست