نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 507
احكام حواله
حواله
عبارت است از ارجاع طلبكار به شخصى سومى براى دريافت طلبش.
(مسأله
2173) در حواله ايجاب از حواله دهنده و بدهكار و قبول از محال [طلبكار]
معتبر است و فرق نمىكند ايجاب و قبول با لفظ باشد يا با فعل يا با كتابت و نوشته.
(مسأله
2174) در مُحيل و مُحال، بلوغ، عقل، رشد و اختيار شرط است همان طورى كه در
محيل شرط است كه ورشكسته نباشد مگر در صورتى كه حواله بر كسى باشد كه بدهكار نيست
كه در آن صورت حواله جايز است، اگرچه حواله دهنده ورشكسته باشد و بنابر اظهر
اختيار در محال عليه (كسى كه بر او حواله داده شده) معتبر نيست، مگر در مورد حواله
بر كسى كه بدهكار نيست، يا حواله به غير جنس باشد، پس در اين صورت قبول محال عليه
با رضايت واختيار او معتبر مىباشد.
(مسأله
2175) حواله در صورتى صحيح است كه انسان بدهكار باشد، پس اگر به كسى
بگويدقرض هايى را كه بعداً از تو مىگيرم از همين حالا حواله مىكنم صحيح نيست.
(مسأله
2176) در حواله شرط است كه مال حواله شده، معيّن باشد، بنابراين اگر شخصى
به ديگرى به يك من گندم ويك دينار بدهكار باشد، صحيح نيست كه طلبكار را به يكى از
آن دو بدون تعيين، حواله دهد، البته اگر او را به جامع (هر دو) حواله دهد صحيح است
و تعيين آن را به دست محال قرار دهد.
(مسأله
2177) اگر بدهى در واقع معيّن باشد، حواله صحيح است اگرچه بدهكار و طلبكار
مقدار وجنس آن را هنگام حواله ندانند، بنابراين اگر دين در دفتر ثبت شده باشد
وبدهكار قبل از مراجعه به دفتر آن را به شخصى حواله دهد و بعد مراجعه كند و طلبكار
را به جنس و مقدار آن خبر دهد، حواله صحيح است.
(مسأله
2178) محال (طلبكار) مىتواند حواله را قبول نكند اگرچه كسى كه بر او
حواله داده
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 507