responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 366

(مسأله 1479) اگر خانه‌اى را بفروشد، زمين و طبقه بالا و پايين ساختمان در آن داخل است، مگرآن‌كه راه ورودى و خروجى ساختمان بالا مستقل باشد تا دليلى بر داخل نبودن آن در بيع باشد و همين طور زير زمين و چاه و درها و چوب‌هاى داخل ساختمان و نردبان ثابت و درختان و سيم‌هاى برق ولوله‌هاى آب و امثال اينها حتّى كليدها، در خانه فروخته شده داخل است، مگر آن‌كه داخل نبودن آنها راشرط كرده باشد.

(مسأله 1480) سنگها ومعادنى كه در زمين وجود دارند اگر در عرف از توابع زمين به حساب آيند، درفروش زمين داخل است، ولى اگر آنها از توابع زمين نباشند، مانند معادنى كه در درون زمين وجود دارند، ملك كسى نيست وهر كسى آنها را استخراج كند مالك مى‌شود، همچنين سنگها وگنج‌هاى كه درزمين دفن شده اند، در فروش زمين داخل نمى‌باشند.

قبض و اقباض‌

(تحويل گرفتن و تحويل دادن)

بر فروشنده وخريدار واجب است كه جنس وعوض را بعد از معامله تحويل دهند، مگر آن‌كه شرط تأخير كرده باشند و در صورت امكان تحويل جنس يا عوض، تأخيرآن جايزنيست مگرآن‌كه ديگرى راضى باشد، ولى اگرهردواز تحويل خوددارى نمايند، وادار به تحويل مى‌شوند، امّا اگريكى خوددارى كند و ديگرى تحويل دهد، آن‌كه امتناع كرده به تحويل وادار مى‌شود و اگر يكى تأخيرِتسليم را تامدّت معيّن شرط كند، جايزاست وديگرى حق ندارد از تحويل امتناع كند.

(مسأله 1481) فروشنده مى‌تواند براى خود، سكونت در خانه يا استفاده از حيوان يا زراعت زمين ومانند اينها را تا مدت معينى شرط كند.

(مسأله 1482) تسليم بر فروشنده و خريدار (اموال منقول و غير منقول) واجب است؛ و معناى تسليم آن است كه مانع را برطرف كرده، براى طرف مقابل اذن در تصرف دهد.

(مسأله 1483) اگر جنس پيش از تحويل به خريدار، به آفت آسمانى يا زمينى تلف گردد خود به خودمعامله بهم مى‌خورد وتلف آن از مال فروشنده است و قيمت را به خريدار بازگرداند، همچنين اگرعوض جنس، قبل از اين‌كه فروشنده تحويل بگيرد تلف شود از مال مشترى خواهد بود.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 366
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست