responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 23

وضو

وضو داراى چهار جزء واجب است: شستن صورت ودو دست، مسح سر وپاها.

اول: شستن صورت، و در آن چند امر واجب است:

1- واجب است صورت را از بالاى پيشانى- جايى كه موى سر مى‌رويد- تا آخر چانه شست وپهناى آن به مقدارى است كه بين انگشت وسط وشست قرار مى‌گيرد وبراى اين‌كه يقين كند اين مقدار كاملًا شسته بايد كمى از اطراف آن را هم بشويد وبنابراحتياط واجب از بالا به پايين بشويد.

2- واجب است وقتى كه آب به صورت مى‌رسد نيت وضو نمايد چه آب را خود با كف به صورت برساند وآن را بشويد چه صورت را زير شير آب بگيرد، بطورى كه از بالا به پايين شروع كند وچه صورت را در آب حوض فرو برد كه بنابراحتياط واجب از بالا به پايين باشد و اگر بعد ازآن‌كه آب به صورت رسيد نيت وضو كند صحيح نيست. بنابراين اگر انسان با آب باران يا آب ناودان ياآب شير وضوبگيرد به طوريكه وقتى آب به صورت مى‌رسد نيت وضو كند وضويش صحيح است، امّا اگر بعد از رسيدن آب به صورت نيت وضو بكند وضو باطل است. همچنين اگر انسان از ابتدا به قصدوضو زير باران بيايستد وآب بطور كامل بر صورتش جارى گردد هر چند با دست به صورتش نكشد وضو صحيح است، در وضوى ارتماسى كه واجب است در حال داخل كردن صورت در آب، نيت وضو داشته باشد با رعايت شستن از بالا به پايين و چنان‌چه در حال خارج كردن صورت از آب نيت كند، وضو باطل است.

3- بايد آب به اندازه‌اى باشد كه صورت را فرا گيرد وجارى شود، بنابراين اگر آب خيلى كم باشد وتنها مانند ماليدن روغن بمالد وضو باطل است.

(مسأله 73) اگر دست يا صورت كسى كوچكتر يا بزرگتر از متعارف باشد بايد به مقدارى متعارف بشويد همچنين اگر در پيشانى مو روييده يا جلوى سرش مو ندارد بايد به اندازه معمول بشويد.

(مسأله 74) اگر پوست صورت از لاى مو پيدا باشد چه مو زياد يا كم باشد بايد آب را به پوست برساند و اگر پيدا نباشد، شستن ظاهر مو كافى است ورساندن آب به پوست يا لاى مو لازم نيست.

(مسأله 75) شستن داخل بينى ومقدارى از لب وچشم كه در وقت بستن ديده نمى‌شود واجب‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست