نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 207
وهرچه مأموم به امام نزديكتر باشد بهتر است، ولى
در نماز ميت صف آخر افضل است ومستحب است اهل كمال وفضل در صف اول و با فضيلت ترين
مأمومين در طرفِ راستِ صف بايستند وطرف راست صفها از طرف چپ افضل است ومستحب است
صفها منظم وفاصلهها پر شود بنحوى كه بازوهاموازى يكديگر باشند ومحل سجده صف بعدى
متصل به جاى ايستادن صف قبلى باشد وبعد ازگفتن: «قَدْ قَامَتِ الصَّلاة» مأمومين
برخيزند وبگويند: «اللّهُمَّ أقِمْهَا وَأدِمْهَا وَاجْعَلْنِى مِنْ خَيْرصَالِحِى
أهْلَهَا» وبعد از حمد امام بگويند: «الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ».
(مسأله
847) اگر در صفهاى جماعت جا باشد، مكروه است انسان تنها بايستد، نيز
مكروه است بعد از اينكه امام اقامه را بگويد مكلف نماز مستحبى بخواند وكراهت،
بيشتر مىشود وقتى اقامه گوينده: «قَدْ قَامَتِ الصَّلاة» مىگويد. نيز مكروه است
حرف زدن بعد از اقامه مگر براى اقامه جماعت مانند مقدم داشتن امام در جلوى صف اوّل
ومثل آن ومكروه است مأموم ذكرها را طورى بگويد كه امام بشنود، نيز مسافر به حاضر،
يا حاضر به مسافر اقتدا كند.
خلل در نماز
اگر
كسى عمداً در اجزا وشرايط نماز خللى ايجاد كند اگرچه به يك حرف يا حركت از قرائت
ياذكر باشد نماز باطل مىشود. همچنين اگر عمداً چيزى از قول يا فعل را زياد كند،
چه ركن باشد و چه نباشد، چه موافق اجزاى نماز باشد و چه مخالف آن، وچه از اول نماز
آن را قصد كند و يا در بين نماز، موجب بطلان نماز مىگردد.
(مسأله
848) زيادكردن فعلى در غير ركوع وسجود جز با قصد جزئيت براى نماز، تحقق
پيدانمى كند، بنابر اين اگر دست را حركت دهد يا بدن را بخاراند وقصد نكند كه جزءِ
نماز باشد، ضررى ندارد مگر آنكه صورت نماز را از بين ببرد.
(مسأله
849) اگر ركوع يا دو سجده در يك ركعت را سهواً زياد كند، نماز باطل
مىشود والّا باطل نيست، مثل اينكه دو سجده در دو ركعت باشد.
(مسأله
850) اگر سهواً جزئى را كم كند، اگر پيش از فوت محل آن متوجه شود، بايد
برگردد و از آن جزء به بعد را بجا آورد، بنابر اين اگر آيهاى از حمد يا سوره را
سهواً يا جزئى از تسبيحات ركعت سوم يا چهارم را ترك كند وقبل از ركوع متوجه شود،
بايد آن آيه ومابعدش را
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 207