نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 200
باطل است جماعتش صحيح است وكسى كه نمازش باطل است
حائل وفاصله محسوب نمىشود.
(مسأله
816) اگر امام، درون محراب قرار بگيرد به نحوى كه دو طرف آن ديوار باشد،
اقتدا به او ازچپ وراست محراب جايز نيست. ولى مأمومينى كه از پشت سر امام اقتدا
كرده اند وصفهاى پس از آن نمازشان صحيح است. اگر صف مأمومين مثلًا به درب مسجد
برسد، نماز صفى كه پشت درب ايستاده اند صحيح است، اگرچه احتياط مستحب آن است كه در
صحت نماز به كسى كه مقابل درب ايستاده اكتفا شود نه در طرف چپ وراست او.
شرايط امام جماعت
امام
جماعت علاوه بر آنكه داراى ايمان، عقل و طهارت مولد است، شرائط ديگر را نيز بايد
داراباشد:
اول:
مرد بودن؛ اگر مأموم مرد است بايد امام مرد باشد وامامت زن جز براى زنان صحيح نيست
وامامت بچه براى بچه بجهت تمرين مانعى ندارد.
دوم:
عدالت؛ امام بايد عادل باشد بنابر اين مأموم بايد از عدالت امام مطمئن شود، نماز
پشت سرفاسق وفردى كه عدالت او معلوم نيست صحيح نيست.
سوم:
صحّت قرائت؛ امام جماعت بايد قرائتش صحيح باشد، البته اين شرط در صورتى است كه
مأموم در دو ركعت اول به او اقتدا كند و فرقى نمى كند مأموم خودش صحيح مىخواند يانه،
ولى اگردر دو ركعت آخر اقتدا كند، صحيح خواندن امام معتبر نيست. بلكه بايد در واقع
نمازش صحيح باشد.
چهارم:
عدم برگشت به بلاد كفر بعداز هجرتِ از آن؛ امام جماعت بعد از هجرت به بلاد
مسلمانان از آن اعراض نكند ودوباره به بلاد كفر برنگردد، نيز حد شرعى بر او جارى
نشده باشد.
(مسأله
817) اقتداكردن افصح به فصيح- فصيح به كسى گفته مىشود كه قرائت را صحيح
مىخواند- اشكالى ندارد.