responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 183

1- بنابراحتياط واجب نبايد براى هر ركوع كمتر از يك آيه خوانده شود.

2- بايد در هر ركعت كمتر از يك سوره خوانده نشود.

3- هرگاه مثلًا سوره را در ركوع دوم تمام كرد، بايد براى ركوع بعدى حمد را همراه سوره نيزبخواند.

4- بايد قبل از ركوع پنجم سوره را تمام كند اگرچه سوره دومى يا سومى باشد.

(مسأله 719) اگر در عدد ركعات نماز آيات شك كند نماز باطل است و اگر در عدد ركوع آن شك كند، بنا را بر كمتر بگذارد مگر آن‌كه شك در عدد ركوع به شك در عدد ركعات برگردد، مثل آن‌كه شك كند كه ركوع پنجم ركعت اول است يا ركوع ششم ركعت دوم است كه در اين صورت نماز باطل مى‌شود.

(مسأله 720) ركوع‌هاى نماز آيات ركن هستند كه با زياد وكم شدن آن عمداً وسهواً نماز باطل مى‌شود وچيزهايى كه در نماز يوميه، واجب ومستحب بود در نماز آيات نيز چنين است، يعنى احكام سهو وشك در محل وبعد از تجاوز محل نيز جارى است وشرائط عامه از قبيل ستر، رو به قبله بودن، طهارت از حدث ونجاست وغير اينها در نماز آيات معتبر است.

(مسأله 721) مستحب است پيش از هر ركوع زوج قنوت بخواند ومى تواند به قنوت در ركوع پنجم ودهم يا فقط در دهم اكتفا كند. همچنين مستحب است كه براى هر ركوع وسر برداشتن از آن تكبيربگويد مگر بعد از ركوع پنجم ودهم كه مستحب است بگويد:» سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَه «.

(مسأله 722) مستحب است نماز آيات به جماعت خوانده شود، چه ادا باشد چه قضا وچه تمام خورشيد يا ماه گرفته باشد يانه ومانند نماز يوميه فقط قرائت از مأموم ساقط است و اگردر ركوع اول از ركعت اول يا ركوع اول ركعت دوم به امام برسد نماز صحيح است، ولى اگر به ركوع دوم يا بيشتر امام برسد، صحت آن اشكال دارد.

(مسأله 723) مستحب است نماز كسوف را تا بازشدن كامل آن طول دهد و اگر قبل از آن تمام شود، در جاى خود بنشيند ودعا كند يا نماز را دوباره بخواند. اگر طول دادن آن براى مأمومين مشكل باشد امام آن را مختصر كند ومستحب است سوره‌هاى طولانى مانند يس، نور، كهف وحجر خوانده شود و در هر قيام سوره را كامل كند وركوع وسجود را به اندازه قرائت‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 183
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست