responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 181

(مسأله 712) در وجوب نماز آيات براى گرفتگى آفتاب، ماه وزلزله ترس معتبر نيست، بنابراين اگريكى از آنها رُخ دهد اگرچه ترسى براى نوع مردم پيش نيايد، نماز آيات واجب مى‌شود، ولى براى وجوب نماز، در حوادث آسمانى، ترس نوع مردم معتبر است، اما اگر براى عامه مردم ترس آور نباشد اگرچه بعضى از مردم بترسند، نماز آيات واجب نيست.

وقت نماز آيات‌

مكلف مى‌تواند از وقتى كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مى‌كند تا اين‌كه كاملًا باز شود نماز آيات را بخواند، ولى بهتر است از ابتداى گرفتگى بخواند و جايز نيست آنقدر تأخير اندازد كه فقط يك ركعت را در وقت درك كند و اگر عمداً يا از روى عذر تأخير انداخت بايد فوراً آن را بخواند واگركمتر از يك ركعت را در وقت درك كند بايد نيت ادا وقضا نكند، ولى اگر زمان گرفتگى به مقدار نمازنباشد، در وجوب نماز اشكال است ولى احتياط ترك نشود.

اما وقت نماز در حوادث آسمانى از زمان شروع آن تا وقتى‌كه ادامه پيدا مى‌كند خواهد بود، اگروقت آن كافى بود لازم نيست فوراً نماز را بخواند و اگر اهمال نمود تا وقت آن گذشت قضا واجب است. اگر زمان حوادث آسمانى به اندازه‌اى باشد كه گنجايش نماز را ندارد، نماز واجب نيست. درزلزله، بنابراحتياط واجب، بلافاصله بايد نماز را بخواند و اگر مكلف عمداً يا از روى عُذر، نماز را به تأخير اندازد بنحوى كه صدق نكند در پى زلزله نماز را مى‌خواند، بنابراحتياط واجب، بايد به قصدمافى الذمه بجا آورد ونيت ادا وقضا نكند.

(مسأله 713) هرگاه زمان حوادث آسمانى ترس آور، به مقدار نماز باشد ومكلف آنرا نخواند و وقت آن بگذرد، قضاى آن واجب خواهد شد، چه از روى عمد و توجه به زمان آن، فوت شود وچه از روى فراموشى يا غفلت وچه از روى جهل باشد.

(مسأله 714) اگر حوادث آسمانى ترس آور، در شهرى ومنطقه‌اى اتفاق بيفتد، فقط مردم همان شهرومنطقه بايد نماز آيات بخوانند، و اگر وحشت آن به نوع مردم شهرهاى مجاور برسد، بر آنها نيز نمازآيات واجب مى‌شود.

(مسأله 715) اگر كسوف يا خسوف كامل نباشد ومكلف در حين وقوع خسوف وكسوف به آن جاهل باشد، در اين صورت قضاى نماز بر او واجب نيست.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست