responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 17

(مسأله 50) آب كر اگر نجس شود به دو صورت پاك مى‌شود:

1- به كر يا جارى متصل شود يا باران بر آن ببارد وبو، رنگ يا مزه آن تغيير كرده ازبين برود.

2- بو، رنگ يا مزه آن كه تغيير كرده بود به مرور زمان خود به خود ازبين برود.

(مسأله 51) اگر باران بر عين نجس ببارد و به جاى ديگر ترشح كند، چنان‌چه عين نجاست همراه آن نباشد وباران هم قطع نشده باشد پاك است.

(مسأله 52) آب كر آبى است كه اگر در ظرفى كه طول وعرض وعمق آن هر يك سه وجب ونيم متعارف باشد بريزد آن ظرف پر شود و وزن آن تقريباً 399 كيلوگرم است.

(مسأله 53) آب كر معتصم است چه سطح آن مساوى باشد چه نباشد و چه ايستاده و چه جارى باشد. ولى اگر آب كر مثل آبى كه از منبع يا حمام به وسيله لوله به حوضچه‌ها مى‌ريزد، چنان‌چه آب منبع به مقدار كر باشد با ملاقات نجاست نجس نمى‌شود. همچنين آب حوضچه‌ها تاوقتى كه شير آب باز است پاك خواهد بود، ولى اگر آب مخزن به مقدار كر نباشد با ملاقات نجاست نجس مى‌شود، اما چنان‌چه مجموع آب مخزن وآنچه در لوله‌ها وحوضچه است به مقدار كر باشد، آب حوضچه نجس نمى‌شود.

(مسأله 54) حكم آب حمام با غير آن يكسان است، پس اگر آب حوضچه حمام به انبار آب متصل و به مقدار كر باشد با ملاقات نجاست نجس نمى‌شود و اگر حوضچه به انبار آب متصل نباشد ياآب انبار با آنچه كه در حوضچه‌ها هست به مقدار كر نباشد نجس مى‌شود.

(مسأله 55) آب لوله‌هاى ساختمان در حكم آبى است كه داراى ماده وانبار است وحكم آب كر رادر تطهير دارد، پس اگر آب ظرفى نجس باشد وآب شير روى آن جارى شود پاك مى‌گردد و با ملاقات نجاست نجس نمى‌شود تا زمانيكه آب لوله (شير (جارى است.

(مسأله 56) آب منبع يا انبار كه به وسيله شناور قطع و وصل مى‌شود، در صورتى كه آب انبار بعداز قطع به مقدار كر باشد با ملاقات نجاست نجس نمى‌شود، و اگر به مقدار كر نباشد حكم آب قليل راخواهد داشت. ولى اگر شروع به پرشدن شود آن آب معتصم مى‌شود وآب دوش حمام چنان‌چه عرف آن را ريزش قطره‌اى بداند در حكم آب قليل خواهد بود، اما اگر بصورت متصل بريزد حكم آب كر رادارد.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست