responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 169

تشهد

تشهد واجب غير ركنى است در ركعت دوم تمام نمازها، هم چنين در ركعت سوم نماز مغرب و در ركعت چهارم نماز ظهر وعصر وعشا بايد بعد از سجده دوم انجام گيرد وبنابراحتياط پس ازنشستن وآرام گرفتن بدن، به عربى صحيح وپشت سرهم خوانده شود، پس اگر عمداً آنرا ترك نمايدنماز باطل مى‌شود و اگر سهواً ترك كند تا وقتى كه به ركوع نرفته بايد بجا آورد وگرنه بايد بعد از نمازقضا كند.

وكيفيت آن چنين است: «أشْهَدُ أنْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ وَأشْهَدُ أنَّ مُحَمّداًعَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ». كسى كه از آموختن تشهد ناتوان است وديگرى هم نباشد كه به او تلقين كند، بايد مقدارى را كه شهادت بر آن صدق مى‌كند بخواند مثلًا بگويد: «أشْهَدُ أنْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَأشْهَدُ أنَّ مُحَمّداً رَسُولُ اللَّهِ» وبنابراحتياط واجب در صورتى كه از اين مقدار نيز عاجز باشد، ترجمه آن را بگويد و اگر اين را هم نتوانست به مقدار آن ذكر بگويد.

(مسأله 668) اگر در ركعت سوم قبل از ركوع متوجه شود كه تشهد را نخوانده است، بايد بنشيند و تشهد را بخواند، سپس براى تسبيحات ركعت سوم برخيزد و اگر در ركوع ركعت سوم متوجه شود، بايد بعد از تمام شدن نماز تشهد را قضا نمايد، نيز دو سجده سهو انجام دهد.

(مسأله 669) اگر نمازگزار بعد از سجده دوم در حال نشستن يا در حال بلندشدن شك كند كه تشهد خوانده است يا نه، بايد آن را بخواند، ولى اگر درحال ايستاده شك كند كه تشهد را انجام داده است يانه، بنارا براين بگذارد كه تشهد را خوانده است و اگر در حال سلام دادن شك كند به شك خوداعتنا ننمايد و اگر بعد از فراغ از تشهد يا جزئى از آن، در صحت آن شك كند، بنا را بر صحيح بودن بگذارد.

(مسأله 670) در حال تشهد نشستن روى كف پا مكروه است، بلكه مستحب است كه روى پاى راست را بر كف پاى چپ بگذارد و پيش از تشهد بگويد: «الْحَمْدُ للَّهِ» يا بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ وَخَيْرُ الأسْمَاءِ للَّهِ» يا بگويد: «الأسْمَاءُ الْحُسْنى كُلُّهَا للَّهِ» ودستها را بر رانها با انگشتان بسته بگذارد و به دامان خود نگاه كند و در تشهد اول بعد از صلوات بگويد: «وَتَقَبَّل شَفَاعَتَهُ وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ»، نيز هفت بار «سُبْحَانَ اللَّهِ» بگويد وبلند شود و در حال بلندشدن بگويد: «بِحَولِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ أقُومُ وَأقْعُدُ». براى زن مستحب است كه رانها را بخودش بچسباند وزانوها را از زمين بلند كند.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست