responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 120

خوانده مى‌شود و چهار ركعت نافله مغرب كه بعد از نماز مغرب خوانده مى‌شود. نافله عشا دو ركعت نشسته است كه يك ركعت حساب مى‌شود و بعد از نماز عشاء خوانده مى‌شود و هشت ركعت نماز شب و بعد از آن دوركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر كه در شب خوانده مى‌شود و دو ركعت نافله صبح كه قبل از نمازصبح خوانده مى‌شود. در روز جمعه علاوه بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر، چهار ركعت قبل از زوال اضافه مى‌شوند و براى آنها آدابى است كه معمولًا در كتاب‌هاى دعا مثل كتاب مفتاح الفلاح محقق بهايى ذكر شده است.

(مسأله 493) جايز است نمازگزار بعضى از نافله‌ها را به جاى آورد، همچنان كه مى‌شود در نافله شب به شفع و وتر بلكه فقط به وتر اكتفا كرد، نيز از نافله مغرب فقط دو ركعت را خواند.

(مسأله 494) نمازهاى نافله را مى‌تواند در حال راه رفتن بخواند و مى‌تواند در حال اختيار نشسته بخواند، ولى بهتر آن است كه هر دو ركعت نشسته را يك ركعت حساب كند.

اوقات نمازهاى يوميه و نافله‌

وقت نماز ظهر و عصر از زوال تا غروب آفتاب است اگر زمان واقع بين طلوع و غروب خورشيد رابه دو بخش مساوى تقسيم كنيم زوال عبارت از شروع قسمت دوم آن است و اول آن به مقدار چهار ركعت وقت اختصاصى نماز ظهر و از آخر وقت نيز به مقدار چهار ركعت وقت اختصاصى نماز عصر مى‌باشد و بقيه وقت مشترك بين نماز ظهر و عصر است.

وقت نماز مغرب و عشا از مغرب كه با از بين رفتن سرخى طرف مشرق محقق مى‌شود تا نيمه شب است بلكه بنابر احتياط واجب نماز مغرب را بايد تا برطرف شدن كامل سرخى از طرف مشرق به تأخير بيندازد.

مراد از نيمه شب حد وسط ما بين غروب خورشيد و طلوع فجر است و اول وقت آن مختص به نماز مغرب به مقدار ادايش مى‌باشد و مدتى از آخر آن به مقدار خواندن نماز عشا وقت اختصاصى نمازعشا است و بقيه بين آن دو مشترك است. كسى كه معذور است مثل حائض يا كسى كه نمازش رافراموش كرده يا كسى كه تمام وقت را خواب مانده، وقتشان تا طلوع فجر امتداد دارد و آخر از آن به مقدار اداى نمازعشا وقت اختصاصى آن است. وقت نماز صبح از طلوع فجر تا طلوع آفتاب است.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست