responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 50

هفدهم خون ببيند و پاك شود عادت او از دهم تا هفدهم خواهد بود.

اقسام خون مشتبه:

اول- خون مشتبه واقع در ده روز:

255- زنى كه عادت وقتيّه و عدديّه يا فقط عادت وقتيّه دارد، اگر در وقت عادت يا دو سه روز جلوتر يا عقب‌تر خون ببيند، به طورى كه عرفاً بگويند حيض را جلو يا عقب انداخته است، هرچند آن خون نشانه‌هاى حيض را نداشته باشد بايد آن را حيض قرار دهد؛ و چنانچه بعد بفهمد حيض نبوده است- مثلًا پيش از سه روز پاك شود- بايد عبادتهايى را كه بجا نياورده است قضاء نمايد.

256- صاحب عادت وقتيه و عدديه اگر در وقت عادت خون نبيند، و در غير آن وقت به تعداد روزهاى حيضش خون ببيند، بايد همان را حيض قرار دهد، چه پيش از وقت عادت خون ديده باشد يا بعد از آن.

257- مبتدئه، مضطربه، ناسيه و زنى كه عادت عدديه دارد، اگر خونى ببينند كه نشانه‌هاى حيض داشته باشد، بايد عبادت را ترك كند؛ و چنانچه بعد بفهمد حيض نبوده، بايد عبادتهايى را كه بجا نياورده، قضاء نمايد؛ و اگر نشانه‌هاى حيض را نداشته باشد، بايد كارهاى استحاضه را بجا آورد؛ و بنابر احتياط مستحب كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك نمايد؛ ولى زنى كه عادت عدديه دارد اگر به تعداد روزهاى عادتش خون ببيند حيض است.

دوم- خون مشتبه متجاوز از ده روز:

258- زنى كه در ايام عادت خون مى‌بيند، و بعد از پاك شدن ترشح زرد رنگى مى‌بيند كه شك دارد خون است يا نه، و نمى‌داند كه به انضمام ايام عادت تا ده روز ادامه دارد يا نه، آن ترشح هم محكوم به حيض است؛ مگر اينكه از ده تجاوز كند، كه در اين صورت ايام عادت حيض و بقيه استحاضه مى‌باشد.

259- صاحب عادت عدديه اگر بيش از شماره عادت خود خون ببيند، و از ده روز بيشتر شود، چنانچه همه خونهايى كه ديده است يك جور باشد، بايد از موقع ديدن خون يا بعد از آن به تعداد روزهاى عادتش حيض و بقيّه را استحاضه قرار دهد؛ و اگر همه خونهايى كه ديده است يك جور نباشد، بلكه چند روز از آن نشانه حيض و بقيّه نشانه استحاضه داشته باشد، اگر تعداد روزهايى كه‌

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 50
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست