responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 148

مشغول كار ديگرى شده يا كارى كه نماز را باطل مى‌كند بجا آورده يا بين نماز و شك او فاصله زيادى شده، احتياط مستحب آن است كه نماز احتياط را بجا آورد، ولى بايد اصل نمازش را دوباره بخواند.

778- اگر نماز احتياط و قضاء يك سجده يا قضاء يك تشهد يا دو سجده سهو بر نمازگزار واجب شود، بايد اول نماز احتياط را بجا آورد.

779- اگر نمازگزار نماز احتياط را فراموش كند و به نماز ديگر مشغول شود، و در بين آن متذكر شود، بايد آن نماز را قطع كند و نماز احتياط را بخواند.

شانزدهم- سجده سهو:

780- در سجده سهو نمازگزار بايد نيّت سجده سهو كند و پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِه‌» يا بگويد:

«بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ، أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» يا بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ»، سپس بنشيند، و دوباره به سجده رود، و يكى از ذكرهاى مذكور را بگويد، و پس از آن بنشيند، و بعد از خواندن تشهد نماز را سلام دهد.

موجبات سجده سهو:

781- هرگاه يكى از پنج امر زير براى نمازگزار پيش آيد، بايد بعد از سلام نماز دو سجده سهو بجا آورد: 1- در بين نماز سهواً حرف بزند، 2- جايى كه نبايد نماز را سلام دهد سهواً نماز را سلام دهد، 3- يك سجده را فراموش كند، 4- تشهد را فراموش كند، 5- در نماز چهار ركعتى بعد از سجده دوم شك كند كه چهار ركعت خوانده، يا پنج ركعت.

شرائط و احكام سجده سهو:

782- نمازگزارى كه سجده سهو بر او واجب شده، بايد بعد از سلام نماز فوراً آن را بجا آورد.

783- در سجده سهو مراعات چهار چيز واجب است: 1- طمأنينه، 2- گذاشتن پيشانى بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است، 3- گذاردن سائر اعضاء سجود بر زمين، 4- راست نشستن بين دو سجده با طمأنينه؛ هرچند مراعات بيش از مقدارى كه عرفاً اسم سجود و تعدد سجود بر آن‌

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست