responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 134

703- در پنج مورد بر نمازگزار واجب است تشهد بخواند: 1- در ركعت دوم تمام نمازهاى واجب، 2- در ركعت سوم نماز مغرب، 3- در ركعت چهارم نمازهاى ظهر و عصر و عشاء، 4- بعد از سجده آخر نماز يك ركعتى، 5- بعد از انجام دو سجده سهو.

704- صورت تشهّد عبارت است از: «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُوُلُهُ، أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».

705- واجبات راجع به تشهد هفت چيز مى‌باشند: 1- نشستن به مقدار گفتن ذكر تشهّد، 2- گفتن شهادتين، 3- صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد عليهم السلام، 4- طمأنينه، 5- مراعات ترتيب، با مقدم كردن شهادت اول- شهادت دادن به وحدانيّت خداوند تعالى- بر شهادت دوم- شهادت دادن به رسالت حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله- و مقدم كردن اين دو شهادت بر صلوات، به گونه‌اى كه در صورت تشهّد ذكر شد، 6- رعايت موالات بين جملات سه گانه تشهّد و كلمات و حروف آنها، به طورى كه عرفاً موالات صدق كند، 7- اداء كردن تشهّد بر طبق عربى صحيح.

706- تشهد از واجبات غير ركنى است، پس اگر نمازگزار از روى عمد آن را ترك كند نمازش باطل مى‌شود؛ ولى اگر از روى فراموشى آن را ترك كند نمازش باطل نمى‌شود؛ اما بايد طبق فقره بعد عمل كند.

707- اگر نمازگزار تشهد را فراموش كند و بايستد، و پيش از ركوع يادش بيايد كه تشهد را نخوانده، بايد بنشيند و تشهد را بخواند و دوباره بايستد، و آنچه را كه بايد در آن ركعت خوانده شود بخواند، و نماز را تمام كند، و بنابر احتياط واجب بعد از نماز براى قيام بيجا دو سجده سهو بجا آورد؛ و اگر در ركوع يا بعد از آن يادش بيايد، بايد نماز را تمام كند، و بنابر احتياط واجب بعد از سلام نماز، تشهد فراموش شده را قضاء كند، و براى تشهد فراموش شده دو سجده سهو بجا آورد.

نهم- سلام:

708- در همه نمازها سلام بعد از تشهّد ركعت آخر قرار دارد، و با گفتن آن نمازگزار از نماز خارج مى‌شود، و تمام آنچه در حال نماز بر او حرام بوده، بر او حلال مى‌شود.

709- صورت سلام نماز عبارت است از: «السَّلامُ عَلَيْنا وَ عَلى‌ عِبادِ اللَّهِ الصالِحينَ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ».

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست