responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 114

مكانهاى افضل براى نماز:

596- نماز خواندن در پنج مكان به گونه‌اى كه بيان مى‌شوند مستحب و افضل است: 1- مسجد، 2- حرم ائمّه معصومين عليهم السلام، 3- روضات انبياء و مقامات صلحاء، 4- جايى كه زن از نامحرم محفوظ است، 5- جايى كه براى نماز وضع شده است.

اول- مسجد:

597- همسايه مسجد اگر عذرى نداشته باشد، مكروه است كه در غير آن مسجد نماز بخواند.

598- مستحب است انسان با كسى كه در مسجد حاضر نمى‌شود غذا نخورد، و در كارها با او مشورت نكند، و با او همسايه نشود، و از او زن نگيرد، و به او زن ندهد.

599- نماز خواندن در مسجدى كه نمازگزار ندارد مستحب است، و از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه: «سه چيز به خداوند عزّ و جلّ شكايت مى‌كنند: مسجد خرابى كه اهل محل در آن نماز نخوانند، و عالمى كه ميان جُهّال باشد، و قرآنى كه در محلى قرار داده شده و غبار روى آن نشسته باشد، و كسى از آن قرائت نكند».

600- ساختن مسجد مستحب مى‌باشد و ثواب عظيمى دارد، و از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت شده است كه: «هر كس مسجدى را براى خدا بنا نمايد، خداوند متعال خانه‌اى در بهشت براى او بنا مى‌نمايد».

601- بنا بر احتياط واجب بنا كننده مسجد بايد صيغه وقف آن را بخواند، يعنى بگويد: «وَقَفْتُهُ إلَى اللَّهِ» و آن را به قصد قربت براى مسجد بودن وقف نمايد، و بنابر اقوى ساختن ساختمان به قصد مسجد با نيّت قربت و خواندن يك نماز در آن به اذن بانى در تحقق مسجد كافى است.

602- بيرون بردن چيزهايى كه به مسجد تعلق دارند جائز نيست، حتّى اگر اطراف صحرائى را ديوار كنند و آن را مسجد قرار دهند، بيرون بردن سنگ ريزه‌هاى آن جائز نيست؛ و هرگاه سنگ ريزه را بيرون ببرند، واجب است مانند سائر چيزهاى مسجد آن را به همان مسجد يا مسجدى كه مانند آن است برگردانند.

603- جائز نيست مسجد را بفروشند يا آن را داخل مِلك يا جاده نمايند، و نيز فروختن درب و پنجره و چيزهاى ديگر مسجد حرام است؛ و اگر مسجدى خراب شود، بايد اين چيزها را صرف‌

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست