و
بعد از آن بگويد: «يا حَنَّانُ يا مَنَّانُ، يا كاشِفَ الْكَرْبِ الْعَظيمِ».
سپس
به سجود برگردد، و صد مرتبه بگويد: «شُكْراً شُكْراً» وپس از آن حوائج خود را درخواست
نمايد، إن شاء اللَّهُ تعالى برآورده خواهد شد.[1]
پنچم: در
سجده شكر بازوهاى خود را مانند دو بال باز كند، و دو ذراع خود را بر زمين قرار
دهد، و نيز رانهاى خود را طورى از هم فاصله دهد كه بتواند سر استخوان سينه و خود
سينه و شكم را به زمين بچسباند.
ششم: پس
از سر برداشتن از سجده شكر با دست خود محل سجده را مسح كند، و دست خود را به صورت
و مقاديم بدن- قسمت جلو بدن- بكشد.
1182-
كسى كه سجده شكر بجا مىآورد، اگر پيش از سجده شكر و بعد از آن بدون قصد خصوصيت و
ورود تكبير بگويد اشكال ندارد.
نوع
چهارم- سجده تذلُّل و تعظيم:
1183-
سجده كردن براى خداوند (عزّ و جل) به قصد تعظيم و اظهار ذلّت در برابر او مستحب
است، بلكه سجده در اصل عبادت است، و انجام دادن آن رجحان دارد، و از بزرگترين
طاعات است، و خداوند (جلّ شأنه) عبادت نشده است به عملى كه همانند سجده باشد، و
هيچ عملى بر ابليس لئيم دشوارتر از آن نيست كه اولاد حضرت آدم (عليه السلام) را در
حال سجده ببيند، زيرا او مأمور به سجده شد ولى عصيان ورزيد و از بارگاه قدس الهى
مطرود گرديد، ولى اولاد آدم مأمور به سجده شد و اطاعت نمود و نجات يافت، و
نزديكترين حالات بنده به خداوند عالم هنگامى است كه در حالت سجده باشد.
1184-
سجده كردن سنّت أوّابين- بازگشت كنندگان از آنچه خدا نمىپسندد به سوى آنچه خدا
دوست دارد- است، و طولانى كردن آن مستحب مىباشد، همچنانكه منقول است كه حضرت آدم
(عليه السلام) سه شبانه روز در سجده بودند، و حضرت
[1] - مرحوم محدث قمى( قدس سره)
در مفاتيح الجنان در باب سجده شكر أدعيه ديگرى نقل فرمودهاند، كه سزاوار است آن
ادعيه نيز خوانده شوند.