يادش بيايد كه اذان يا اقامه يا هردوى آنها را
ترك كرده است، نمىتواند نمازش را قطع نمايد.
916-
كسى كه مشغول گفتن اقامه است، چنانچه در بين اقامه مُحدِث شود- اعم از حدث اكبر يا
حدث اصغر يا ارتداد- در صورتى كه موالات بهم خورده باشد، بعد از تحصيل طهارت از
حدث و توبه از ارتداد بايد اقامه را اعاده نمايد؛ بخلاف اذان؛ و چنانچه موالات بهم
نخورده باشد، مىتواند همان اقامه را ادامه دهد، و اعاده لازم نيست.
917-
اجرت گرفتن براى گفتن اذان اشكال ندارد.
مكروهات
مربوط به اذان و اقامه:
918-
صحبت كردن در بين جملات و كلمات اذان و اقامه و گفتن حرفى كه مربوط به آنها نيست
مكروه است، بلكه در اقامه نماز جماعت بعد از گفتن «قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ» هرگونه
حرف زدن بر گوينده اقامه و بر كسانى كه در نماز جماعت شركت كردهاند مكروه
مىباشد؛ مگر حرفى كه متعلق به نماز باشد، مانند درخواست تنظيم صفوف و جلو رفتن
امام و ...؛ هرچند در اين صورت نيز مستحب است اقامه را اعاده نمايد.
اذان
و اقامه در غير نماز:
919-
گفتن اذان در موارد ديگرى غير از نماز مستحب مىباشد:
اول:
براى كسى كه در بيابان دچار وحشت شده باشد.
دوم: در
گوش كسى كه چهل روز متوالى گوشت نخورده باشد.
سوم: در
گوش كسى كه بد خلق شده باشد.
چهارم: در
گوش حيوانى كه چموش و سركش شده باشد.
و
در اين چهار مورد بهتر است اذان را در گوش راست بگويند.
پنجم: در
گوش نوزاد، كه مستحب است در روز اول تولّد او يا پيش از آنكه بند نافش بيفتد در
گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگويند.