responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 496

877- جائز است واقف فقط زمين ساختمان را مسجد قرار دهد؛ ولى ديوارها و سقف و پشت بام آن را مسجد قرار ندهد، و نيز جائز است فقط پشت بام را مسجد قرار دهد؛ ولى بعضى از اطاقهاى ساختمان يا هيچيك از آنها را مسجد قرار ندهد، پس حكم مسجد تابع قرارداد و نيّت واقف است.

احكام مربوط به مسجد:

878- بيرون بردن چيزهايى كه به مسجد تعلق دارند جائز نيست، حتّى اگر اطراف صحرائى را ديوار كنند و آن را مسجد قرار دهند، بيرون بردن سنگ ريزه‌هاى آن جائز نيست؛ و هرگاه سنگ ريزه را بيرون ببرند، واجب است مانند سائر چيزهاى مسجد آن را به همان مسجد يا مسجدى كه مانند آن است برگردانند.

879- تعمير مسجدى كه نزديك به خراب شدن مى‌باشد مستحب است؛ و اگر مسجد طورى خراب شود كه تعمير آن ممكن نباشد، مى‌توانند آن را خراب كنند و دوباره بسازند؛ بلكه مى‌توانند مسجدى را كه خراب نشده است براى احتياج مردم خراب كنند و آن را بزرگتر بسازند.

880- جائز نيست مسجد را بفروشند يا آن را داخل مِلك يا جاده نمايند، و نيز فروختن درب و پنجره و چيزهاى ديگر مسجد حرام است؛ و اگر مسجدى خراب شود، بايد اين چيزها را صرف تعمير همان مسجد نمايند؛ و چنانچه به درد آن مسجد نخورند، بايد در مسجد ديگر مصرف شوند؛ ولى اگر به درد مسجدهاى ديگر هم نخورند، مى‌توانند آنها را بفروشند، و قيمت آنها را اگر ممكن است صرف تعمير همان مسجد نمايند؛ و گرنه قيمت را صرف تعمير مسجد ديگر نمايند.

881- بنابر احتياط واجب نبايد مسجد را به طلا زينت كنند، و همچنين نبايد صورت موجوداتى را كه مثل انسان و حيوان روح حيوانى دارند بر آن نقش كنند.

882- نقّاشى كردن مسجد به تصوير چيزهايى كه مانند گل و بوته روح حيوانى ندارند مكروه است، و همچنين نصب تصوير آنها در مسجد مكروه مى‌باشد.

883- نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است، و هر كس بفهمد يكى از اينها نجس شده است، بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند؛

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 496
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست