responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 454

بيست و هشتم- نماز روز عيد فطر و عيد قربان:

684- نماز روز عيد فطر- اول شوّال المكرّم- و روز عيد قربان- دهم ذى الحجّة- در زمان حضور امام (عليه السلام) با اجتماع شرائط وجوب نماز جمعه واجب مى‌باشند؛ و در زمان غيبت امام (عليه السلام) اين دو نماز مستحب هستند، و لازم نيست شرائط وجوب نماز جمعه در زمان غيبت فراهم باشند.

685- جائز است اين دو نماز مثل نمازهاى واجب به جماعت خوانده شوند، كه در اين صورت مأموم بايد غير از حمد و سوره چيزهاى ديگر را خودش بخواند.

686- أولى‌ و أحوط آن است كه زنان- غير از زنان پير- اين دو نماز را ترك نمايند.

687- وقت نماز عيد فطر و عيد قربان از اول آفتاب روز عيد است تا هنگام ظهر، و چنانچه در اين وقت خوانده نشوند قضاء ندارند.

688- نماز عيد فطر و عيد قربان دو ركعت مى‌باشند، و به اين صورت خوانده مى‌شوند كه نمازگزار در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره پنج تكبير بگويد، و بعد از هر تكبير يك قنوت بخواند، و بعد از قنوت پنجم تكبير ديگرى بگويد و به ركوع برود، و دو سجده بجا آورد، سپس برخيزد و در ركعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تكبير بگويد، و بعد از هر تكبير قنوت بخواند، و تكبير پنجم را بگويد و به ركوع برود، و بعد از ركوع دو سجده بجا آورد، و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

پس مجموع تكبيرات هر كدام از اين دو نماز دوازده عدد مى‌باشد، كه ركعت اول هفت تكبير دارد، و اولين آنها تكبيرة الإحرام است، و پنج تكبير براى قنوت مى‌باشند، و تكبير هفتم براى ركوع است؛ و ركعت دوم پنج تكبير دارد، كه چهارتاى آنها براى قنوت مى‌باشند، و تكبير پنجم براى ركوع است.

689- در قنوت نماز عيد فطر و عيد قربان هر ذكر و دعائى بخوانند كافى است؛ ولى بهتر است اين دعاء را تلاوت كنند:

«أَللَّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ، و أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبِرُوتِ، وَ أَهْلَ الْعَفْوِ و الرَّحْمَةِ، وَ أَهْلَ التَّقْوى‌ وَ الْمَغْفِرَةِ، أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَوْمِ الَّذي‌ جَعَلْتَهُ‌

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 454
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست