طهارت
شرط اساسى در نماز- كه اهمّ عبادات و عمود دين است- مىباشد، پس نمازگزار بايد از
حَدَث و خَبَث پاك باشد.
خَبَث
در فقه عبارت از نجاسات ظاهريّه است، و آنها اشياء مادّيهاى هستند كه تحت حواسّ
واقع مىشوند؛ و حَدَث امرى است معنوى كه تحت حواسّ واقع نمىشود و موجب وضوء يا
غسل يا تيمم است.
همه
اشياء پاك هستند؛ مگر چند جسم معيّن كه طبيعتاً و به صورت اصلى نجس مىباشند، و در
فقره (139) ذكر مىشوند؛ و هر چيز پاكى اگر با يكى از نجاسات به طور مستقيم يا غير
مستقيم برخورد نمايد و اثر نجاستى بگيرد متنجّس مىشود، و چند چيز معيّن- كه در
فقره (272) بيان مىشوند- طبيعتاً مطهِّر يعنى پاك و پاك كنندهاند.
برطرف
نمودن خَبَث و اثر آن به سبب مطهِّرات طهارت خبثيّه نام دارد، و رفع خَبَث به سبب
غسل يا وضوء يا تيمم طهارت حَدَثيّه ناميده مىشود؛ و چون در رفع حدث و خبث آب
مطهِّر رئيسه است، و طهارت خبثيّه مقدم بر طهارت حدثيّه مىباشد، لذا احكام و
اقسام آب در ابتداء قرار گرفته، و طهارت خبثيّه با توجه به وضع طبيعى آن پيش از
طهارت حدثيّه ذكر گرديده است.