رفتن كشانيدن پاها بر زمين واجب نيست، بلكه
مىتواند قدم بردارد و راه برود، به شرط اينكه كه از صورت نمازگزار بيرون نرود؛ و
در حال راه رفتن أحوط آن است كه از گفتن ذكر واجب قرائت و كارهايى كه بايد با
طمأنينه انجام شوند خوددارى نمايد؛ و در اين حكم فرقى بين مسجد و غير آن نمىباشد.
489-
اگر مأموم وقتى به جماعت برسد كه امام مشغول سجده اول يا سجده دوم يا مشغول خواندن
تشهد ركعت آخر نماز است و بخواهد به ثواب جماعت برسد، بايد بعد از نيّت و گفتن
تكبيرة الإحرام به متابعت از امام به سجده برود، يا بنشيند و تشهد را با امام
بخواند، ولى نبايد سلام نماز را بگويد، بلكه بايد صبر كند تا امام سلام نماز را
بگويد، سپس برخيزد و بدون آنكه دوباره نيت كند و تكبير بگويد حمد و سوره را
بخواند، و همين را ركعت اول نماز خود قرار دهد.
شرط
دوم- متابعت مأموم از امام:
490-
مأموم بايد در افعال نماز مانند ركوع و سجود و قيام و جلوس از امام متابعت كند،
يعنى آنها را با امام يا كمى بعد از او بجا آورد؛ و اگر عمداً پيش از امام يا مدتى
بعد از امام انجام دهد معصيت كرده است، ولى نمازش صحيح مىباشد؛ و اما اگر تقّدم و
تأخر طورى باشد كه هيئت جماعتش بهم بخورد، اقتداء او باطل مىشود.
و
اما در اقوال نماز مانند قرائت و تشهد و سائر اذكار متابعت مأموم از امام در غير
تكبيرة الإحرام واجب نيست، بنابر اين جائز است ذكر ركوع و سجود و تشهد و مانند
اينها را پيش از امام بگويد، و جائز است ذكرهاى ركوع و سجود را بيشتر از امام-
مثلًا سه يا هفت مرتبه- بگويد.
491-
اگر مأموم سهواً جلوتر از امام سر از ركوع يا سجود بردارد، و بعد از آنكه سر بلند
كرد متوجه شود كه جلوتر از امام سر بلند كرده است، نمازش به جماعت صحيح مىباشد.
492-
اگر مأموم سهواً جلوتر از امام به ركوع يا سجود برود و متوجه شود، بايد برگردد،
ولى لازم نيست دوباره ذكر را بگويد؛ و اگر در حال خم شدن براى ركوع يا سجود متوجه
شود، بايد بحال خود بماند، تا امام به او برسد و نمازش را تابع نماز امام قرار
دهد.