responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 255

يكديگر تشخيص داده نشوند، تجهيز همه آنها واجب مى‌باشد.

1072- مسلمانى كه به بى مبالاتى متّهم نيست، اگر مشغول كارهاى ميّت شود، بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند؛ ولى اگر او عمل را نيمه كاره بگذارد، بايد ديگران آن را تمام كنند.

1073- اگر انسان يقين كند كه ديگرى مشغول كارهاى ميّت شده است، واجب نيست به كارهاى ميت اقدام كند؛ ولى اگر شك يا گمان دارد، بايد اقدام نمايد.

1074- واجب است ميّت مسلمان را طبق دستور مذهب حقّه اثنى عشرى تجهيز كنند؛ و چنانچه كسى بداند تجهيز را باطل انجام داده‌اند، بايد آن را دوباره انجام دهد؛ ولى اگر گمان يا شك به بطلان آن داشته باشد، لازم نيست دوباره انجام دهد، و نيز اگر مسلمان غير دوازده امامى هم‌كيش خود را طبق دستور مذهبش تجهيز نمايد، اعاده آن لازم نيست.

دوم- اذن داشتن كسى كه تجهيز را انجام مى‌دهد:

1075- كسى كه تجهيز ميّت را انجام مى‌دهد، اگر ولىِّ ميّت يا فرد معيّن شده از طرف ميّت نباشد، بايد از ولىِّ او اجازه بگيرد؛ و چنانچه هيچ يك از اولياء ميّت اقدام به تجهيز نكنند، و به ديگرى هم اجازه ندهند، اعتبار اذن آنها ساقط مى‌شود.[1]


[1] - طبقات اولياء ميّت:

1- وُرّاث ميّت به ترتيب طبقات ارث اولياء او هستند، و طبقه اول يعنى پدر و مادر و اولاد بر طبقه دوم يعنى برادر و خواهر و اجداد مقدم هستند، و اينها بر طبقه سوم كه عمو و عمّه و دايى و خاله هستند مقدم مى‌باشند، و بعد ضامن جريره بر حاكم شرع مقدّم است؛ و اگر ميّت زن باشد، زوج او بر همه اينها مقدّم و أولى‌ است.

2- مردان در هر طبقه بر زنان مقدم هستند، و بالغ بر نابالغ مقدم مى‌باشد، و منسوب به ميّت از جانب پدر و مادر بر منسوب به او از يك طرف، و نيز منسوب از جانب پدر بر منسوب از طرف مادر مقدّم است؛ و در طبقه اول پدر بر مادر و اولاد، و اولاد بر اولادِ اولاد مقدم هستند، و در طبقه دوم اجداد بر برادر و خواهر و اينها بر اولادشان مقدّم مى‌باشند، و در طبقه سوم عمو و عمّه بر دائى و خاله، و هر يك از اينها بر اولاد خود مقدم مى‌باشند.

3- در طبقه‌اى كه مرد بالغ و عاقل و حاضر نباشد، ولايت بر زنان آن طبقه مى‌باشد؛ لكن بهتر است از حاكم شرع هم اجازه بگيرند.

4- اگر ولىّ ميّت در طبقه اول منحصر به مادر و اولاد باشد، مادر مقدّم است؛ لكن احتياط واجب آن است كه از اولاد ذكور نيز اذن بگيرند.

5- در طبقه‌اى كه ولىّ ميّت منحصر به نابالغ يا مجنون يا غائب باشد، ولايت به طبقه بعدى منتقل مى‌شود؛ لكن اگر نابالغ و مجنون داراى ولىّ باشند، أحوط آن است كه از ولىّ آنها هم اذن بگيرند.

6- اگر افراد يك طبقه متعدّد باشند، همه در ولايت شريكند؛ امّا سزاوار است كه فرد بزرگتر مقدّم باشد.

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست